FITA A FITA
Societat 16/05/2015

Cornador Gran

Camí  empedrat del Barranc, que transcorre entre marjades d’olivars.

Sóller“Fins al setanta d’abril, no et llevis un fil”. La temporada d’excursions no acaba fins a mitjan juny, amb la celebració de Sant Bernat de Menthon, patró dels muntanyencs. Enguany, per terres de Son Moragues, a Valldemossa, amb motiu de l’Any Arxiduc. Mentrestant, a fer passes i a esquinçar soles de sabata s’ha dit!

I ja que venim del Firó, tornem-hi a Sóller per, entre el ressò dels crits i les arcabussades de la brega entre els pirates sarraïns i els cristians defensors de la terra, i l’olor penetrant de la pólvora, marxar cap a Biniaraix. I des d’aquí, recórrer la vella via que unia les alqueries del Barranc i d’Alofra; pujar els 1.942 graons d’aquest camí empedrat, ruta tradicional de pelegrinatge dels habitants de la vall al santuari de Lluc; i dalt del Cornador Gran guaitar sobre la immensa fondalada des del mirador de Xim Quesada, a 957 metres d’altura.

Itinerari

00’ Ens posam en ruta des de la plaça de la Constitució de Sóller cap al carrer de la Lluna, en direcció a Biniaraix. Passarem per l’Alqueria del Comte i a partir d’ara caminarem vorejant sempre el torrent del Barranc (resultat de la unió dels torrents de Lofra -o l’Ofre- i es Verger) fins a arribar 35’ a aquest poblet bell de la Vall. Seguirem els indicadors del GR-221 que ens guiaran a la sortida de Biniaraix per la part de dalt. Arribarem a les rentadores públiques de la vila, ben davant Can Don. Continuarem vora aquestes cases i deixarem a l’esquerra el camí vell de Monnàber. Hem abandonat l’asfalt i ara seguim per un camí de terra. De cara ja tenim la figura alterosa dels Cornadors, custodiant el Barranc pel costat de Llevant.

40’ Passam el primer gual del torrent i ja apareix el camí empedrat. A partir d’ara, la senyalització ens menarà per l’interior d’aquest immens canó càrstic que s’obre pas entre la serra de Son Torrella, a la dreta, i els Cornadors, a l’esquerra, als peus del puig de Lofra. Passarem el tram conegut com ses Voltetes, giravoltes que superen un fort desnivell poc abans d’arribar a s’Estret. 1h10’ Val la pena deturar-se un segon a contemplar l’ampli mostrari de l’arquitectura popular que hi trobam aquí: camí empedrat, canaleta i pont.

Entre marjades d’olivars ens continuam enfilant pel sinuós trajecte del Barranc. La següent fita de la nostra ruta són les cases de Can Silles, 1h30’ a la cruïlla del camí del Barranc i del Verger. Seguirem les indicacions del GR-221 que ens duen a emprendre una forta empitada per superar a través de nombrosos revolts el vertiginós salt dels Cans, on la tradició assegura que es llençaven els cans malalts o molt vells. Abans haurem deixat a la dreta el gorg d’en Catí, punt final dels barranquistes que baixen el torrent de Lofra.

2h Ja hem acabat la part més important de l’ascensió i ja som a prop de les cases. Aquí el camí es fa planer i progressivament es va acostant al llit del torrent, a la nostra dreta, fins que el travessam poc abans d’entrar dins la vall de Lofra. Uns indicadors ens desvien a la dreta, per travessar el barranc i continuar pujant en direcció al coll del Cornador Gran, on arribarem en tres quarts d’hora.

2h45’ Assolit el coll, el camí segueix de baixada cap a s’Arrom. Però nosaltres girarem a la dreta per pujar fins al refugi del Foment del Turisme, que ha estat restaurat per la Federació Balear de Muntanyisme i Escalada. Un tirany que surt pel costat dret de la caseta s’enfila en un parell de minuts fins al cim del Cornador Gran (957m) i si seguim un parell de minuts més assolirem 2h50’ el mirador de Joaquim Quesada, construït pel Foment del Turisme l’any 1958 i inaugurat el 1961, en homenatge a un dels guies ‘il·lustres’ de l’entitat centenària. És el final de la ruta. La tornada la farem pel mateix camí. Podem escurçar la marxa sortint de Biniaraix.