FITA A FITA
Societat 07/06/2014

Camí del Barranc

DeiàLa ruta d’avui es complementa a la perfecció amb la descrita dissabte passat. Precisament, el nostre punt de partida és el mateix, les cases de Son Marroig, i un bocí curt del camí de sa Foradada, fins al mirador de s’Ull. Es tracta del camí del Barranc, un camí de ferradura que unia Miramar i Son Marroig per davall dels penya-segats sobre els quals discorre la carretera de Valldemossa a Deià. I que, com la majoria de camins fets per l’Arxiduc, representa una balconada meravellosa sobre la costa de Tramuntana.

Sortim de Son Marroig, en el quilòmetre 65,5 de la Ma-10 i seguim el camí asfaltat que passa per darrere les cases i vora l’aljub, situat a la nostra dreta. Just aquí, hi trobam la barrera del camí de sa Foradada, per on continuarem la nostra caminada. Passarem a prop del mirador de sa Foradada o del Cingle i, uns revolts més tard, trobarem a l’esquerra les coves de Son Marroig, amb els miradors de sa Trona i de s’Ull. Una escala de pedra connecta el camí amb aquests dues mirandes.

Cal estar atents

Ens enfilarem per aquest caminet i continuarem pujant fins passat el darrer mirador. Arribarem a unes marjades, cobertes d’oliverar, que ens permetran travessar cap a la nostra dreta (sud-oest) per anar a cercar el camí que ens ha de conduir en lleuger descens fins a una raconada, sota un salt imponent del torrent de ses Òlibes. Durant tota la ruta, hem d’estar molt atents a les fites que anirem trobant. El camí sembla a bocins intransitable, entre la brutor de les mates i les carritxeres que l’envaeixen i l’estat d’abandonament de molts dels marges.

El camí del Barranc és un dels darrers que féu bastir l’Arxiduc, entre 1895 i 1915. A l’altura del torrent de ses Òlibes, hi trobam un pontet que connecta amb el camí que seguirem, direcció sud-oest, i que ara torna a agafar un poc d’altura, a la vegada que també pren perspectiva sobre el paisatge. Passarem per la cova dels Morts, on a mitjan segle XVI hi va fer vida eremítica el pare Antonio Castañeda. Fita rere fita, ens acostarem a Miramar mentre travessam el torrent de Son Gallard.

A partir d’aquí ja és ben visible el mirador del torrent de Son Gallard, ubicat sobre un esperó rocós que s’estira cap a la mar, entre l’esmentat torrent (a la dreta) i el del Guix (a l’esquerra). La perspectiva és espectacular: des de Miramar fins a Son Marroig, amb els penyals de la Talaia Vella, si miram cap a la muntanya; i la marina de s’Estaca i es Guix, amb sa Foradada, als nostres peus.