Publicitat
Publicitat

Bernd Ruf: “¿Volem nens intel·ligents però sense autoestima?”

El 2006 el mestre alemany Bernd Ruf, especialista en pedagogia Waldorf, va assistir al festival de la joventut organitzat per la Unesco a Alemanya i va conèixer diversos joves que havien viscut la Guerra del Líban. Des de llavors, ha fet 35 viatges a països que han patit guerres o catàstrofes naturals i s’ha dedicat a crear un marc teòric que adapta el mètode Waldorf a contextos com aquests: la pedagogia d’emergència.

Com ajuda, el mètode Waldorf?

Com a pedagogia creadora de salut, és molt indicada per a nens que han patit un xoc. Cal deixar clar, però, que no és una teràpia. La pedagogia d’emergència comença abans de la teràpia perquè s’aplica abans que comenci la malaltia. En les vuit primeres setmanes després d’un xoc es decideix si l’infant el superarà o si emmalaltirà i li quedarà un trauma. Com més aviat s’actuï amb ell més possibilitats hi ha que no emmalalteixi, però si després de vuit setmanes el trauma encara hi és es pot seguir amb la pedagogia, però llavors ja cal acompanyar-la de teràpia.

Com s’aplica?

Quan patim un xoc quedem garratibats durant uns segons i després ens relaxem, exhalem. Però, quan hi ha un trauma, aquesta relaxació no es produeix. La persona es manté en estat de contracció constant, de bloqueig. La pedagogia d’emergència intenta que es deixi anar la contracció per alliberar aquestes emocions. Com? Amb exercicis rítmics, jocs de moviment, amb pilotes o picant de mans, o bé pintant amb aquarel·les.

Parteix de la idea que el que fa el cos es trasllada a la ment.

La pedagogia Waldorf (no només la d’emergència, sinó també l’escolar) veu la persona com un ésser sencer. No només educa el cervell, sinó tot el nen: cap, cor i mans. Per això, a l’escola Waldorf, a més de les matèries tradicionals dirigides al cervell, llengua i matemàtiques, n’hi ha moltes de manuals i plàstiques, de crear coses amb les mans, i d’art i música.

Com tracten les emocions?

L’objectiu és crear nens forts i amb autoestima, preparar-los per al futur incert. Què aporta formar nens molt intel·ligents si descuidem les seves qualitats anímiques? Potser aniran a la universitat però se suïcidaran en no superar un problema personal. Educant l’ésser sencer fem que desenvolupi la part racional i la capacitat d’acció. Si no, serà una persona que ho sap tot i no fa res. Avui ho sabem tot sobre la destrucció mediambiental, però no en fem res, de tot això que sabem.

Com s’educa, això?

Hi ha tres maneres d’ensenyar: amb premis, fomentant els colzes; amb càstigs, a través de la por; o amb l’interès i la motivació. Només es poden educar persones lliures de la tercera manera, com fa la Waldorf.

I aprenen el mateix que la resta?

El mètode Waldorf va néixer a Alemanya el 1919. Avui hi ha 1.200 escoles Waldorf i 2.500 llars d’infants en 90 països del món. En cent anys, Alemanya ha fet molts estudis i ha constatat que els alumnes Waldorf no queden enrere en cap matèria, però avantatgen la resta en habilitats socials i treball en equip.