Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

La seguretat del sistema ferroviari espanyol, a estudi

La comissió de Foment es desvincula de l'accident de Santiago

La primera sessió de la comissió d'experts promoguda pel ministeri de Foment per analitzar el sector ferroviari espanyol va servir ahir per desvicular-se de l'accident de tren de Santiago de Compostel·la del 24 de juliol, en què van morir 79 persones i més d'un centenar van resultar ferides. "No és la nostra missió analitzar l'accident", va destacar ahir el president de la comissió, Ignacio Barrón de Angoiti, després de la reunió. Va assegurar que és "una casualitat" que l'organisme s'hagi creat després del descarrilament. Els experts, però, sí que analitzaran els sistemes de seguretat i senyalització, tot i que es limitaran a "criteris de seguretat generals" -i no a elements concrets-, per comparar-los amb els d'altres sistemes ferroviaris. "No criticarem ni serem especialment àcids amb aquests sistemes, perquè és un aspecte molt tècnic i existeix una normativa europea i espanyola", va detallar Barrón de Angoiti, que, en qualsevol cas, va considerar "oportuna" la constitució, ja que altres països tenen organismes similars.

La comissió està formada per deu enginyers, catedràtics i investigadors especialitzats en el sector ferroviari, i un secretari, a qui s' uniran "persones de certa rellevància" de Renfe i Adif, a banda d'experts convidats. Els especialistes, que es reuniran almenys un cop al mes, elaboraran en el termini de sis mesos un informe no vinculant en què incorporaran els seus suggeriments per millorar el sector ferroviari espanyol, que Barrón de Angoiti va definir ahir com d'"alt nivell". El president de la comissió va reconèixer que sempre hi ha "marge de millora", però que, en alguns aspectes, el ferrocarril espanyol "està en el més absolut top ".

En paral·lel, la ministra de Foment, Ana Pastor, compareixerà divendres al Congrés per explicar les propostes del departament després de l'accident.

Noves declaracions

El jutge que investiga el descarrilament de tren del 24 de juliol, Luis Aláez, ha citat a declarar com a testimonis el cap de circulació de l'estació de Santiago de Compostel·la, i dos veïns d'Angrois que van auxiliar el maquinista, Francisco José Garzón, el dia 8. Un dia més tard ha citat tres funcionaris del Cos Superior de Policia -dos d'ells també van auxiliar Garzón i un altre va participar en la seva custòdia-, segons va informar ahir el Tribunal Superior de Justícia de Galícia. Finalment, el dia 19 declararan el guàrdia de seguretat del tren, el maquinista que va fer el trajecte anterior i un operari de Renfe que viatjava juntament amb l'interventor.

La policia judicial torna a revisar avui els vagons del tren sinistrat per buscar més proves, amb l'ajuda de gossos. L'objectiu, segons fonts judicials consultades per Europa Press, és confirmar que en els vagons no queden restes o objectes que puguin ser importants per a la investigació o que puguin retornar-se als passatgers.

Les restes són a la localitat de Padrón (la Corunya), en una nau ubicada a A Escravitude, i seran allà fins que el jutge decideixi que ja no són necessàries per a la investigació. Entre les proves que es busquen hi ha el telèfon professional del maquinista i la seva tauleta, que de moment no han estat localitzats.