Publicitat
Publicitat

AUTOPISTES

Pastor: “Els espanyols no pagaran les radials”

La ministra de Foment adverteix que no actuar equival a assumir 5.000 milions

Ni un euro de la butxaca dels espanyols. Aquesta és, segons la titular de Foment, Ana Pastor, la condició que el govern espanyol posa per rescatar la desena d’autopistes en fallida, que inclouen les radials de Madrid. En declaracions ahir a la Cadena SER, la ministra va aconsellar que “aquells que utilitzin la paraula rescat en el sentit de posar diners dels ciutadans, [...] hauran d’esborrar-la”. Pastor feia aquesta puntualització des de les Canàries, després d’anul·lar la reunió que tenia prevista ahir amb membres de la banca i de la patronal Seopan -que agrupa les principals constructores i concessionàries-, que volen tenir més temps per analitzar la proposta plantejada per l’Estat en relació amb les autopistes.

Pastor va reiterar ahir que el problema amb aquestes vies de pagament “és heretat”. Es tracta d’un seguit d’infraestructures -les quatre radials de Madrid, l’autopista entre Cartagena i Vera (Almeria) i la circumval·lació d’Alacant, entre d’altres- per les quals l’Estat té “una responsabilitat patrimonial xifrada en 5.000 milions d’euros”, segons la ministra. Aquesta és una garantia que les concessionàries estableixen amb l’Estat, ja que la decisió de construir una infraestructura és sempre de l’executiu. Per tant, el pla de Foment d’assumir part del deute generat per aquestes vies vol ser una alternativa perquè l’Estat no hagi d’assumir aquest pagament.

Les reaccions de la banca

Totes les parts tornaran a citar-se en una nova trobada, la data de la qual encara no s’ha fixat. La negociació passa ara per millorar la rendibilitat i la garantia dels bons a 30 anys que emetrà la futura empresa pública, que aglutinarà les carreteres. Amb tot, s’espera que la quitança aplicada al deute total, que puja a 4.600 milions d’euros -4.000 milions de passiu financer i la resta de deute comercial-, no es mourà del 50%.

La intenció de les entitats implicades és evitar que es produeixi una nova quitança implícita derivada de la rendibilitat dels bons a 30 anys, segons va informar Efe. Els bancs afectats calculen que la rendibilitat d’aquests bons no arribarà mai al màxim del 4,3%, tenint en compte l’evolució del trànsit que mostren les nou vies de peatge. Un altre dels punts problemàtics és que els bons no estan garantits per l’Estat per tal que no computin com a deute públic. Per això, la banca planteja la creació d’un aval que garanteixi els bons en cas d’impagament. Alguns presidents d’entitats bancàries, com el del Santander, Emilio Botín, ja han avançat el seu suport a la iniciativa, tot i reconèixer que la quitança proposada per Foment “és molt dura”. El president del Sabadell, Josep Oliu, per la seva banda, ha demanat que la proposta sigui “prou clara”.

Iberpotash rep el permís mediambiental

La companyia Iberpotash va rebre ahir l’autorització mediambiental de la Generalitat necessària per a la primera fase del pla Phoenix d’ampliació del seu centre productiu de sal i potassa a Súria. Això suposa una inversió de 180 milions d’euros. El nou permís permetrà suprimir el pas de 550 camions diaris pel municipi gràcies a la construcció d’una rampa d’extracció a la mina de Cabanasses. També suposarà la disminució d’un 39% l’abocament d’aigües i l’estalvi de 40.000 metres cúbics de consum d’aigua del riu cada any. El grup ja va anunciar, al desembre, la inversió de 100 milions per una nova terminal al port de Barcelona.