Opinió 22/06/2014

100.000 raons per una lluita

3 min

DILIGÈNCIA. Fou la paraula que va triar Joana Maria Camps per dir que la seva conselleria resoldria aviat els expedients dels tres directors de Maó que s’oposaren al TIL i respectaren la decisió i mandat del màxim òrgan del govern dels seus centres: el Consell Escolar. Han passat ja vuit mesos des que així s’hi va comprometre davant els comitès de vaga, i tot i que el jutge instructor fa mesos que n’ha acabat la tramitació, no només no se’n sap res, sinó que s’hi han afegit, per paga, els dos expedients oberts a Jaume March. Les diligències de les pel·lícules de l’Oest fan més via que la de Camps.

HA ESTAT UN CURS DUR i segurament ningú no esperava que, després d’una vaga indefinida de tres setmanes, degotejos de dimissions d’equips directius i caps de departaments, rebutjos massius de programacions generals anuals (PGA), una vaga de fam de quaranta dies, 100.000 persones al carrer, mocions municipals de rebuig al TIL i abstencions significatives de regidors populars, precs dels batles del PP a Bauzá, amenaces d’expedients, una Llei de símbols que criminalitza la normalitat i peticions de diàleg fins a la sopa, el curs acabaria pitjor de com va començar.

QUE EL TIL HA ha estat un fracàs no és cap novetat. Ho diuen els mestres, els alumnes, els inspectors i els directors, les famílies, i tanta gent no pot estar equivocada. Però el que és ben cert és que si no ha estat un fracàs absolutament estrepitós i monumental per als estudiants és perquè els mestres i professors han aplicat, per davant de tot, el sentit de la responsabilitat. Cap mestre no permetria que un infant quedàs sense entendre absolutament res d’una classe. I això és el que han fet.

VIURE DAVANT UNA de les escoles més reivindicatives de Manacor no deu haver estat fàcil per a Camps. Sort que no hi és a migdia a l’hora que acaben les classes i els mestres s’atreveixen a posar cançons en català. El cartell de ‘Gràcies, mestres!’ escrit amb lletres verdes que lluïa a l’entrada havia d’entrar, per força, en el seu camp de visió cada dia quan partia cap a Ciutat.

LA NEGOCIACIÓ, el diàleg, és un art que forma part de l’essència de la democràcia. Com amb tantes altres coses, aquest curs hem assistit a l’apropiació d’aquests dos termes i al buidatge del seu significat. Dialogar no és asseure’s quan hi ha un conflicte motivat per una mesura concreta i limitar-te a dir als interlocutors que, “tret del TIL, estam oberts a negociar el que sigui necessari”. La Conselleria d’Educació ha jugat a desgastar el contrari, a menystenir-lo i a intentar dividir-lo. Un diàleg és alguna cosa més que fer passar les hores -i els dies- en una sala de reunions d’Alfons el Magnànim.

Qui dies passa any empeny. I, així, Joana Maria Camps i companyia han anat passant tot l’any, sense cap altre projecte que el que van començar per la teulada i que tothom rebutja.

L’ESCOLA ÉS espai de trobada i d’integració. Voler desarticular això és voler carregar-se la fràgil cohesió social de les societats europees contemporànies. No valorar la feina valuosa de base que duen a terme centenars de mestres i professors amb aquells que no tenen cap oportunitat és d’una ceguesa i una sordesa males d’entendre i qualificar.

El curs que ara acaba no ha estat normal. I el que ve, si res no canvia, tornarà a no ser-ho. Bauzá ha posat de nou l’escola i els mestres al centre del debat. I encara li haurem de donar les gràcies, perquè són molts els que han vist el petit tresor que tenien a davant cada dia a força que la miopia d’alguns assenyalassin com a errors les virtuts del sistema.

stats