Publicitat
Publicitat

GINÉS ALARCÓN: "Barcelona ha de liderar la transformació social de la vida connectada a través del mòbil"

Ginés Alarcón (Barcelona, 1954), enginyer industrial, ha sigut conseller delegat de T-Systems Iberia, vicepresident de Lavinia i director general de Colt, fins que el van designar primer executiu de la Mobile World Capital Foundation

És una de les veus més autoritzades en l'àmbit de les telecomunicacions. Ginés Alarcón (Barcelona, 1954), enginyer industrial, ha sigut conseller delegat de T-Systems Iberia, vicepresident de Lavinia i director general de Colt, fins que la nord-americana GSMA, la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, el ministeri d'Indústria i la Fira el van designar primer executiu de la Mobile World Capital Foundation, que probablement constitueix el millor exemple de col·laboració entre administracions públiques en un projecte de promoció econòmica des dels Jocs Olímpics del 92.

Vivim en una societat connectada, en què els nens petits fan funcionar les pantalles tàctils i els avis usen el WhatsApp. Quins reptes planteja aquesta nova realitat?

Això es tradueix en un canvi d'hàbits i també en una satisfacció personal. Quan expliques certes coses a les generacions dels anys 50 i 60 que estan lluny de les tecnologies, i les proven, tens sorpreses molt agradables. Se'ls obre tot un món. És un fenomen de transformació brutal. I els nadius digitals, si no hi són presents, no compten.

Per què aquesta transformació l'han experimentat abans els ciutadans que les empreses?

Perquè s'ha tocat de ple l'ADN de les persones: la necessitat d'estar connectats, de ser socials. La transformació està cobrint una emoció, el contacte amb la gent. I ho fa amb unes característiques molt noves: la instantaneïtat, que aquesta connexió és en qualsevol moment i lloc, i que hem passat a explicar, a poder mostrar en temps real vídeos i fotografies. Les empreses són més lentes, més pesants i menys espontànies. No tenen aquesta necessitat innata de ser socials, tot i que ho han de ser per força perquè els seus clients, proveïdors i empleats ho són. Un dels motius pels quals les empreses han de ser-hi és perquè seran més riques a l'hora d'arribar als clients. A més, aquesta transformació és tan extraordinària que pot fer les companyies més eficients.

Quin paper juga la fundació en aquest camp?

El de contribuir a accelerar la implantació de solucions tecnològiques en empreses i institucions facilitant el flux d'idees, la disminució dels riscos i l'establiment d'estàndards que puguin fer el procés més eficient. La capitalitat mundial s'ha de traduir en un liderat en la transformació social de la vida connectada.

Com?

Posant el focus en les indústries verticals i fomentant la col·laboració entre empreses i institucions públiques i privades que formen part de l'ecosistema per identificar els reptes i oportunitats de transformació d'aquests sector. Això es fonamenta en un principi bàsic: millorar la qualitat del servei per millorar la qualitat de vida de les persones.

Quins són els sectors claus?

L'educació, la salut i tot el que té a veure amb les smart cities (ciutats intel·ligents). Però no hi ha sector que quedi fora d'aquesta transformació.

Parlar d'eficiència sembla un discurs molt adequat per a l'entorn d'austeritat que imposa l'actual crisi.

Té a veure amb fer un món més sostenible. Poder fer coses a distància, per exemple, et facilita no gastar combustible.

Quina indústria hi ha al voltant de les noves tecnologies?

Hi ha emprenedors i les empreses de tots els sectors amb solucions mòbils. Volem atreure noves empreses i teixit emprenedor. Ens volem convertir en el centre del coneixement mundial sobre la vida connectada.

Com estem ara pel que fa al teixit industrial?

No estem malament, perquè hi ha moltes realitats, com els emprenedors. En el comerç electrònic , per exemple, som líders internacionals, tot i que hem de fer el pas cap a l' m-commerce (comerç a través del mòbil). El punt de partida no és dolent, però hi ha oportunitats brutals, com atreure noves empreses i capital, i impulsar l'emprenedoria. Això s'ha de traduir en un increment del PIB, com va fer el tèxtil al segle XX.

¿El procés sobiranista preocupa les multinacionals?

A les empreses les incerteses no els agraden. Però nosaltres no ens hem trobat a ningú que qüestioni el nostre projecte per això.

A part d'atreure empreses i coorganitzar el Mobile World Congress a Barcelona, què farà la fundació?

Organitzarem un festival per a la ciutadania el 2014, un centre d'exposició sobre com el mòbil està canviant el món i posarem en marxa el primer programa educatiu amb mòbils a Europa amb l'objectiu d'integrar la vida connectada al sistema educatiu.