III PREMIS ARA BALEARS
Portada 16/06/2017

La música com a eina de cohesió social

Més de 400 cantaires han participat enguany en el projecte ‘Sons del barri’

Anna Vidal
3 min
DIVERSITAT CULTURAL  Els colors del cor representen la diversitat cultural del barri de Son Gotleu.

Palma“La música és una excusa per millorar el món”. Amb aquestes paraules, pronunciades en el moment de recollir el premi ARA Balears a l’acció social, Antoni Salvà resumia la filosofia del projecte ‘Sons de barri’, que enguany ha celebrat la cinquena edició.

El projecte va néixer per iniciativa de l’aleshores director de l’escola de música de Sant Josep Obrer, Antoni Salvà, mentre preparava el treball final de carrera de Pedagogia Musical del Conservatori Superior de Música. Salvà va començar a estudiar l’origen de Sant Josep Obrer i el seu paper educatiu i social dins la barriada, i a partir d’aquí va tenir la idea d’obrir el cant coral que ell havia posat en marxa en aquesta escola feia més de 15 anys a Son Gotleu. El projecte va interessar tot d’una a Llorenç Coll, tècnic de l’Ajuntament de Palma, qui el va ajudar a presentar el projecte a tots els centres educatius del barri.

“L’objectiu era sensibilitzar, eliminar prejudicis i que la música servís per crear ponts entre escoles, entre els infants i entre les diferents cultures; per això la proposta era fer un concert tots junts, no que cada escola tingués el seu cor”, explicà. Una hora a la setmana, Salvà i un altre company anaven a cada un dels quatre centres educatius públics del barri a fer classe de cant coral en horari no lectiu i assajaven un repertori comú a tots els centres. Finalment, el 13 de juny de 2013 varen fer el primer concert al mig de la plaça d’Orson Welles, en el qual varen participar més de 250 alumnes de quatre centres educatius públics (CEIP Es Pont, CEIP Joan Capó, CEIP Gabriel Vallseca i l’IES Sureda i Blanes) i dos centres concertats (Sant Josep Obrer i Corpus Christi). “L’únic uniforme era una camiseta de color en representació de la diversitat que ens trobam al barri, que no es pogués identificar de quina escola era cada infant, fora etiquetes, tots feim feina junts i l’èxit és col·lectiu”, explica Salvà, actual director general del grup educatiu Sant Josep Obrer-Corpus Christi.

El projecte ha anat creixent i enguany ja hi ha hagut més de 400 cantaires i s’hi ha sumat un centre més, l’Escola de Música d’Algaida. A més a més, des de la segona edició el projecte compta amb la participació de Margalida Furió i Eulàlia Salbanyà, del departament de Pedagogia Musical del Conservatori Superior de Música, que han facilitat que alumnes del Conservatori prenguin part en el projecte amb sessions sobre diferents estils musicals. Així mateix, s’ha aconseguit que els dos mestres que fan les classes de cant coral tinguin una remuneració “per assegurar-ne la continuïtat”.

Valors

Salvà entén la música com una eina educativa a través de la qual es poden treballar molts valors, com el compromís d’anar a classe cada setmana o la disciplina dins la feina. “Ens ho podem passar bé, però hi ha una feina amb un objectiu, que és el concert”, explica Salvà, per qui el treball en equip és un altre valor.

“Aquell horabaixa que l’infant fa cant coral no és al carrer”, assenyala Salvà, qui creu que el vessant social està per davant de l’excel·lència musical. En aquest sentit, Salvà recorda que la majoria d’aquests infants i joves passen moltes hores al carrer, per això, amb vista a l’any que ve, li agradaria que l’activitat es pogués ampliar a quatre horabaixes: un dia, cant coral; un altre, batucada; un altre, llenguatge musical i instrument, i un altre, d’expressió corporal”. Així mateix, reconeix que allò ideal seria que aquesta activitat coral que ara es fa com a extraescolar es realitzàs dins l’aula de música, en horari lectiu. D’altra banda, Salvà està treballant en la possibilitat que dins la formació del Conservatori de Música s’incorpori com a crèdits de lliure configuració la participació a ‘Sons del barri, com una manera de veure la música des d’un punt de vista social i no només de recerca de la perfecció musical. “La reflexió que jo faig és que deim que l’educació és universal, la música és molt important per a l’educació, però s’acaba convertint en una activitat elitista perquè econòmicament és un extra, no està prou valorada”, lamenta.

stats