L’EDITORIAL
Portada 20/09/2015

La mobilitat sostenible ha de deixar de ser cosa d’un dia

És hora de revisar el transport a Balears, però sense deixar-se endur per les dinàmiques o els interessos

2 min

L a imatge de les Avingudes de Palma ahir dissabte, sense cotxes, plenes d’infants, música i de vida, ens hauria d’obrir els ulls sobre com el vehicle privat ha anat ocupant espais en pobles i ciutats, i com ha obligat les administracions públiques a dedicar grans quantitats de doblers públics a construir grans infraestructures que, en el cas de Balears, provoquen impactes no sempre assumibles. El motiu de l’escena que avui ocupa la part central del diari, a la secció Mirades, és la Setmana de la mobilitat sostenible, que tindrà en el Dia sense cotxes el moment culminant. Però tot i que juguen un paper indubtable com a element sensibilitzador, també és cert que els governs autonòmics, insulars i municipals haurien de començar a demanar-se si no és hora d’anar una mica més enllà i deixar de plantejar la mobilitat sostenible com quelcom d’anecdòtic, d’un dia, d’una setmana i de tebes apostes que mai es poden posar devora les grans actuacions per al cotxe privat. Basta veure el que ha passat amb la nova majoria al Consell de Mallorca, que en cap moment s’ha plantejat aturar el projecte de fer una autovia entre Llucmajor i Campos, una inversió multimilionària que consumirà territori, per molt que la responsable insular ho negui, i que en el millor dels casos permetrà als conductors guanyar un minut de temps. Els experts en mobilitat asseguren que en distàncies curtes, com és el cas, aquestes ampliacions de carreteres provoquen només un desplaçament de l’embós i de la saturació, que en aquest cas recaurà sobre Campos. Una vegada això succeeixi, com ja hem vist tantes vegades, el consistori demanarà tantes circumval·lacions com pugui i, al final, continuarà avançant el model d’anar asfaltant i destruint el millor patrimoni que tenen les Illes, que és el territori, el món rural i el paisatge. No deixa de cridar l’atenció que en els discursos del Dia sense cotxes els polítics pretenguin explicar als ciutadans el que ells són incapaços de promoure: una veritable mobilitat sostenible. I això implica oferir un millor transport públic de veritat, amb més freqüències, ampliant horaris i fent coses tan senzilles com protegir els ciutadans que encara tenen el coratge d’esperar l’autobús en alguna aturada sense un trist para-sol o amb alguns de disseny que no fan cap funció. Quan plou o quan fan 37 graus com aquest estiu, fer servir el transport públic és un veritable càstig a Balears. I quan el responsable polític de torn faci servir l’argument que no hi ha doblers, és quan cal recordar-li que per fer una nova autopista sí que n’hi ha. És hora de revisar el transport a Balears, però de fer-ho sense por, sense deixar-se endur per les dinàmiques o els interessos. Els carrils bici d’Aina Calvo a Palma, que alguns criticaren, són el més clar exemple que els ciutadans sí que estan preparats per a una ciutat més sostenible.

stats