Publicitat
Publicitat

Els diaris als EUA, en dansa

El cas del 'Washington Post' és un nou episodi de venda d'un rotatiu veterà

La venda de The Washington Post per 190 milions d'euros al propietari de la companyia de comerç electrònic dels EUA Amazon, Jeff Bezos, posa de manifest la fragilitat de la propietat dels mitjans en el context actual. L'evolució de la premsa tradicional cap al model del periodisme a la xarxa no han fet més que desestabilitzar empreses periodístiques que, arran de la crisi, ja estaven en posicions més febles que en èpoques anteriors, tant pel que fa a lectors com a ingressos, publicitaris i per subscripcions.

Aquest panorama el confirmaven abans-d'ahir els propietaris des de feia 80 anys del Post , la família Graham, quan van fer pública la venda del diari a Bezos. "El diari no ha sigut capaç d'escapar-se de la crisi financera que ha afectat diaris i altres organitzacions mediàtiques. L'auge d'internet i el canvi del paper a la tecnologia digital ha creat una onada massiva i competitiva en les companyies informatives tradicionals i ha dispersat els lectors i els anunciants. Això ha desencadenat fusions i fallides", recalcaven des del diari. A més donaven dues dades definitives, els ingressos del grup propietari de The Washington Post han caigut un 44% en els últims sis anys. La difusió en paper, un 7%.

No obstant, el canvi de mans no ha de significar canvis editorials. Bezos ho va deixar clar en un comunicat fet públic després que es conegués la notícia. "Tinc una feina que adoro", va expressar per explicitar que el diari continuaria fidel als seus lectors, sense oblidar que haurà de canviar en els pròxims anys per adaptar-se al context present. De fet, els Graham continuaran al capdavant de la publicació, cosa han fet durant les vuit dècades precedents.

La venda a algú extern al món periodístic del rotatiu que va descobrir el cas Watergate i que va fer caure Nixon no és un cas únic. A l'altra banda de l'Atlàntic ja fa temps que diaris nacionals i estatals estan patint i els propietaris intenten desfer-se'n. El grup Tribune Co. va fer públic al juliol que volia segregar la divisió de televisió de la de premsa. Pretenia desfer-se de fins a 11 capçaleres, entre les quals hi ha Los Angeles Times , per la qual va pagar 8.000 milions de dòlars l'any 2000 i que ara es podria vendre per 1.000.

Hi ha altres exemples com aquest que afecten publicacions nord-americanes de molt prestigi. Un dels últims casos que s'han conegut és el de la revista Newsweek , propietat des del 1961 dels mateixos amos que The Washington Post . Aquesta capçalera d'informació setmanal -que aquest any ha deixat d'aparèixer en paper- es va vendre, per una quantitat no publicada, a la companyia digital International Business Times (IBT).

Aquest mateix cap de setmana l'empresa editora del diari The New York Times va anunciar que vendrà The Boston Globe al propietari d'un equip de beisbol de Boston, John W. Henry. Henry pagarà 70 milions de dòlars pel rotatiu. El Times n'havia pagat 1.100 l'any 1993, cosa que assenyala una certa desconfiança i indica el potencial actual de les empreses periodístiques.