Publicitat
Publicitat

#AIXÍSÍ #AIXÍNO

Versace reinventa la túnica Delphos

aixísíCom una deessa grega que emana color i sensualitat. Així va posar l’actriu Emma Stone dijous a l’estrena londinenca de L’increïble Spiderman 2, guarnida amb aquest vestit groc canari de Versace Atelier, joies d’or de David Webb (els seus collarets ronden els 50.000 euros) i sabates de Christian Louboutin. El pentinat calcat al de Rita Hayworth i el maquillatge delicat però amb marcats llavis fúcsia reforcen l’elegància de l’estilisme. Tot és perfecte i el conjunt és impecable: és un look senzill però ple de detalls en què destaca el vestit, una descarada posada al dia de la túnica Delphos que Marià Fortuny, el polifacètic dissenyador de tèxtils i de vestits (tenia una tirallonga més de professions, com escultor i fotògraf), va crear a principis del segle XX per desencotillar la dona.

Fortuny va ser un dels artistes que més va influir en l’estètica de l’alta societat de l’època, i encara ara cueja el seu llegat. Ell, artífex de “l’antimoda” en desbancar les cotilles amb aquesta túnica de seda (que ell mateix tenyia i prisava), aquesta temporada torna a estar en voga. Molts grans dissenyadors han inclòs vestits de seda monocromàtica i prisada a les seves col·leccions (als Oscars se’n van veure uns quants, com l’Elie Saab d’Angelina Jolie i el Prada de Lupita Nyong’o), però cap tan obertament inspirat en ell com el que du Stone, per tres motius: tant la túnica Delphos com aquesta de Versace segueixen les ondulacions del cos femení sense estrenye’l, són trencadores perquè desencotillen la dona (fa cinc anys que les faixes per modelar i aprimar són en tots els armaris de les celebrities i per fi algú les allibera) i estan fetes de seda fluida i prisada en plecs tan estrets que es converteix en un material flexible. No és el prisat soleil, molt afavoridor però més ample i amb pes. El prisat de Fortuny és un misteri que encara no se sap com feia, tot i que es creu que ho aconseguia embastant un per un els 400 plecs que tenia la túnica Delphos i planxant-los a alta temperatura. Versace és qui més s’hi ha acostat fins ara, amb aquest vestit que marca cintura amb una banda folrada de cristalls Swarovski, igual que les exagerades muscleres.

aixínoA les supervendes de la música pop els passa sovint: estan tan acostumades a ensenyar pit i cuixa, a confondre xaró amb sensual i, en resum, a rebre més atenció com menys roba porten que, esclar, quan els toca vestir-se de llarg se’ls creuen els cables. El conflicte és que han d’anar tapades fins als peus però volen seguir amb l’epidermis a l’aire, no semblar princesetes sinó ties amb caràcter, i llavors opten per vestits salomònics com aquest de Zuhair Murad: llarg fins als peus amb tot de pell a la vista, ple de forats per on s’entreveu que Shakira no gasta ni roba interior ni estil. Posats a triar estilismes de Zuhair Murad, molt millor el que va dur Shakira el 27 de març als premis de l’associació de discogràfiques alemanyes. Ple de transparències però sobri, elegant i no com aquesta teranyina de màniga llarga i fons verd en què s’ha embolicat ara.