Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Telefónica ‘apaga’ la xarxa de coure

Diu l'empresa Akamai que la velocitat mitjana de connexió a Internet al món és de 3,8 megabits per segon

Diu Akamai, l’empresa que distribueix a escala internacional el trànsit de dades de bona part de les grans empreses d’internet, que la velocitat mitjana de connexió a la xarxa al món és de 3,8 megabits per segon (Mbps). A l’estat espanyol és de 6,6 Mbps, que el situen en la posició 32 d’una classificació mundial encapçalada per Corea del Sud amb 21,9 Mbps. Si es miren les velocitats màximes d’accés, Espanya encara és més avall, amb 31,2 Mbps en la posició 43 d’una taula al capdamunt de la qual hi ha Hong Kong amb 68 Mbps.

Una de les claus és el tipus de connexió. Aquí són majoritàries les ADSL que han permès disposar de velocitats raonables aprofitant els fils telefònics de coure que ja arribaven a llars i empreses. Però la tecnologia ha arribat al límit de les prestacions: el 70% dels accessos des d’Espanya registrats per Akamai procedeixen de connexions amb més de 4 Mbps de capacitat, però només el 13% superen els 10 Mbps.

La diferència amb els països líders és la baixa penetració de fibra òptica. Les operadores d’aquí van iniciar tard els desplegaments de fibra fins als usuaris finals, i tot i que hi estan invertint -ahir mateix Telefónica va presentar el servei a Lleida, on promet oferir-lo al 84% de les llars i empreses aquest 2014- encara trigarem a tenir els nivells de penetració dels mercats avançats.

Però disposar de fibra òptica no vol dir contractar-la. La mateixa Telefónica reconeix que menys del 15% de les llars i del 3% de les empreses que ja disposen de fibra òptica a Catalunya han contractat fins ara el servei. Deu ser per això que l’operadora va anunciar la setmana passada que passarà a fibra les connexions ADSL de tots els seus clients que tinguin instal·lada la tecnologia a peu de finca, mantenint-los la velocitat actual de 10 Mbps. L’esperança és que molts decideixin pagar el suplement per disposar de 100 Mbps i els serveis suplementaris com el de TV. L’objectiu: anar apagant la vella i més que amortitzada xarxa de coure.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF