Publicitat
Publicitat

TELEVISIÓ

Europa triplica en 8 anys els canals infantils

La majoria són privats i d'origen nord-americà, però els públics aconsegueixen més audiència

El nombre de canals de televisió dedicats al públic infantil s'ha multiplicat per tres a Europa en els últims vuit anys, i ha passat dels 99 que existien l'any 2005 als 309 actuals, 280 dels quals corresponen als països de la Unió Europea. Són dades d'un estudi de l'Observatori Audiovisual Europeu publicat fa pocs dies, que assenyala que el creixement de l'oferta televisiva infantil al continent es va concentrar principalment entre els anys 2006 i 2010, quan es van posar en marxa 198 cadenes -i en van tancar 27-, de manera que es va arribar a un total de 270. Des del 2011 el ritme de creació de nous canals s'ha reduït pràcticament a la meitat: n'han nascut 49 en dos anys i mig, i una desena han desaparegut.

El mateix estudi atribueix aquest increment principalment a l'expansió de les grans cadenes infantils d'origen nord-americà, que al llarg de l'última dècada han multiplicat la seva presència a Europa amb l'obertura de nous canals en un bon nombre de països. Així, per exemple, Disney Channel acumula actualment 63 canals al Vell Continent -un 20% del total de l'oferta infantil-, mentre que el grup Viacom n'opera 44 amb la marca Nickelodeon i Time Warner en controla 29 amb el nom de Cartoon Network i 21 més amb el segell de Boomerang.

Elogi del Super3

En total, aquestes quatre plataformes representen més de la meitat de l'oferta europea de televisió infantil, amb 157 canals, una proporció molt similar a la que representaven fa vuit anys, quan entre totes quatre en sumaven 51. En aquell moment també era Disney qui encapçalava la llista, amb 19 canals en funcionament.

La directora de l'Observatori Europeu de la Televisió Infantil (OETI), Cristina Tresserres, valora positivament el creixement de l'oferta televisiva per als més petits, però alerta que "no està augmentant la qualitat", que encara "hauria de millorar bastant". En aquest sentit, l'hegemonia dels canals nord-americans és vista per Tresserres amb recel: "És important que hi hagi un equilibri. Hi ha coses de Disney Channel que estan molt bé, però si és l'única font de què es nodreixen els nostres fills veuran les coses de manera esbiaixada". Per això, l'OETI "no recomana mirar només Disney", entre altres coses perquè presenta "una societat molt diferent a la nostra, amb uns valors que no són els que hauríem de tenir".

En canvi, la directora de l'Observatori elogia el paper del canal Super3, l'oferta del qual "és de les que està més ben orientada des del punt de vista qualitatiu". Tresserres admet que no tot el que fa aquest canal "és perfecte", però sí que "és un bon exemple del que vol dir tenir cura dels continguts", i destaca especialment un programa com l'informatiu infantil Info K .

Líders entre el seu públic

A banda de les quatre grans marques nord-americanes, la llista de canals infantils privats a Europa és encara molt llarga: n'hi ha 288, un 93% del total, mentre que els de titularitat pública són tot just 21. A Catalunya, aquest grup està format pel Super3 i Clan -de TVE-, mentre que els privats inclouen Boing -de Mediaset- i Disney Channel pel que fa a la TDT, a més d'un nombrós grup, format entre altres per Cartoon Network, Nick, Baby TV o altres canals de la factoria Disney, a les plataformes de pagament.

Tresserres explica que, encara que el públic infantil "potser no val la pena econòmicament", sovint les cadenes "s'omplen de publicitat" i fan servir els nens com a esquer, perquè "saben que després demanen coses als pares". "No hem de perdre de vista que Disney amb el que està fent més diners és amb el marxandatge", recorda.

Amb tot, segons l'estudi, els canals públics, tot i estar en minoria, són els preferits de l'audiència infantil en molts països europeus. És el cas d'Espanya, on Clan és el líder del grup amb un share del 2,3% aquest any, mentre que Boing obté un 1,6% i Disney Channel un 1,3%. En el cas de Catalunya, la situació és similar: Clan s'apropra al 2% i el Super3 ronda l'1,7% -tot i que la dada és conjunta amb el 33, amb qui comparteix freqüència-, i en canvi Boing i Disney Channel no arriben a l'1,5%.

Ara bé, si s'agafa com a referència únicament el públic d'entre 4 i 12 anys, aquestes cadenes són les més vistes, fins i tot per sobre de les generalistes, amb quotes de pantalla que superen habitualment el 15% en les franges de matí i tarda.