Publicitat
Publicitat

Al Jazeera entra als EUA amb un canal informatiu sense opinió

Un equip amb professionals de prestigi tractarà les notícies a fons

Catorze hores d'informació al dia. Documentals impactants. Corresponsals en racons dels Estats Units sovint ignorats. I menys anuncis que cap altre canal de notícies. Així és Al Jazeera America, la culminació del gran somni dels dirigents de Qatar. L'emirat del Pròxim Orient, que ja fa arribar la seva veu a bona part del món a través dels seus canals de notícies en àrab i en anglès, va posar en marxa ahir a la tarda aquesta nova televisió, creada específicament per als espectadors nord-americans i que emet per cable i per satèl·lit.

Al Jazeera America és el projecte de cadena informativa més ambiciós que s'ha posat en marxa als EUA d'ençà que Rupert Murdoch i Roger Ailes van crear Fox News el 1996. Haurà d'afrontar alguns dels obstacles que aquest canal ja es va trobar en el seu moment -sobretot l'escepticisme generalitzat sobre si anunciants i espectadors li donaran una oportunitat- però els paral·lelismes amb les altres televisions s'acaben aquí: Al Jazeera America anirà en contra de totes les tendències actuals en les cadenes informatives.

"Els espectadors veuran un canal de notícies diferent dels altres. Al Jazeera America oferirà informacions basades en fets, sense biaixos ideològics i analitzades a fons", va assegurar el director executiu del canal, Ehab Al Shihabi, durant l'acte de presentació. I va precisar on hi haurà les diferències: "Hi haurà menys opinió, menys crits i menys temps dedicat als famosos". Segons els responsables de la cadena, els seus estudis demostren que els espectadors nord-americans volen un canal de 24 hores de notícies similiar a la PBS, la televisió pública dels EUA, minoritària en termes d'audiència però elogiada per la seva independència política.

Recursos il·limitats

Al Jazeera America ocuparà l'antic espai de Current TV, un canal que el grup qatarià va adquirir al gener per 500 milions de dòlars. Gràcies a aquesta operació podrà aterrar als EUA després d'intentar infructuosament durant anys situar el seu canal en anglès -però amb els estudis a Doha- a les plataformes de cable i de satèl·lit del país. De moment, Al Jazeera arribarà a 48 milions de llars nord-americanes, gairebé la meitat de les que tenen televisió.

Amb una plantilla de 900 persones, entre les quals 400 periodistes, el llançament d'aquesta cadena és una de les inversions periodístiques més importants dels últims temps. Sense donar detalls sobre el pressupost total, Paul Eedle, un executiu del grup, assegura que s'hi han dedicat centenars de milions de dòlars. "Som aquí perquè pensem que la nostra missió periodística té alguna cosa a oferir als EUA", ha afegit.

Molts consideren, però, que els objectius geopolítics de Qatar també han estat un incentiu. El nom d'Al Jazeera provoca encara forts recels entre alguns nord-americans, especialment perquè després dels atemptats de l'11-S el canal va difondre missatges d'Ossama bin Laden i va ser demonitzat per l'administració Bush, que el va qualificar d'antiamericà. I tot i que els responsables del canal no creuen que la marca pugui perjudicar-los, de moment els grans anunciants se'n mantenen al marge. La cadena, però, presenta la seva inferior càrrega de publicitat -sis minuts per hora, lluny dels quinze dels altres canals informatius- com un avantatge per a l'audiència. "No barregem notícies i anuncis", s'enorgulleix Al Shihabi.

Les cares dels presentadors seran conegudes per al públic: la majoria han treballat en alguna de les grans cadenes de televisió del país, i n'hi ha, com John Seigenthaler, que havien abandonat la televisió i no tenien intenció de tornar-hi, fins que Al Jazeera va aparèixer. "Em van dir que volien fer informació de veritat, posar-la en context i perspectiva i fer-la equilibrada i a fons, i vaig pensar que era un somni fet realitat", recorda Seigenthaler, que va conduir l'informatiu nocturn de la NBC fins al 2007 i que ara presentarà el telenotíciesde prime time d'Al Jazeera America. El vaixell insígnia del canal, però, serà America tonight , que presentarà a partir de les 21.00 Joie Chen, antiga corresponsal de la CBS.

Els presentadors asseguren que no han notat cap biaix en el plantejament informatiu del canal, ni tampoc cap pressió comercial. "Es considera la informació com un bé públic", afirma Antonio Mora, que presentarà la tertúlia Consider this . Chen, per la seva banda, revela que ningú els ha exigit cap nivell d'audiència concret, i afegeix que tampoc hi ha limitacions pressupostàries: "No hem mantingut cap debat sobre els recursos. Simplement ens preguntem si tenim una bona història i, si és així, l'expliquem".

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/09/2017

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT