SOSTENIBILITAT
Misc 16/10/2014

Els francesos cobraran per anar en bici a la feina

El Parlament aprova la reforma energètica de Ségolène Royal

Carme Riera Sanfeliu
3 min
Els francesos cobraran  per anar en bici a la feina

ParísLes empreses franceses pagaran 25 cèntims per quilòmetre als treballadors que vagin en bici a la feina. És una de les mesures del projecte de transició energètica, aprovat per àmplia majoria (314 vots a favor i 219 en contra) dimarts a l’Assemblea Nacional i que té com a principal objectiu reduir a la meitat el consum energètic el 2050.

Amb aquest èxit de la ministra d’Ecologia, Desenvolupament Sostenible i Energia, Ségolène Royal, “França s’ha dotat de la política mediambiental més avançada de la Unió Europea”. Són paraules de la mateixa Ségolène Royal, excandidata a la presidència i exparella del president, François Hollande. A l’espera que els resultats ho demostrin, de moment París se situa com un dels millors alumnes europeus per afrontar el canvi climàtic, precisament a un any d’acollir la Cimera Mundial del Clima.

Que els treballadors s’embutxaquin un euro per cada quatre quilòmetres pedalejats de camí a l’oficina és potser la mesura que crida més l’atenció del reguitzell de reformes que volen reduir un 30% el consum de combustibles fòssils de cara al 2030. L’estat pretén impulsar també l’ús de vehicles híbrids o elèctrics, de manera que bonificarà amb 10.000 euros els propietaris de cotxes que deixin enrere el dièsel. La falta de punts de càrrega per a cotxes elèctrics (només 10.000 actualment) començarà a deixar de ser una excusa amb la instal·lació de set milions de preses per endollar el vehicle. Per predicar amb l’exemple, el govern convertirà en elèctrica la meitat de la seva flota i exigirà que els transports públics i les companyies de taxis facin el mateix.

El govern francès s’ha centrat també en les llars, que cada any gasten en calefacció gairebé la meitat del total d’energia que es consumeix en tot el país. Per pal·liar aquesta fuga, l’executiu vol aïllar 500.000 edificis a l’any a partir del 2017, de manera que l’any 2050 tots hagin estat remodelats. Amb la intenció d’ajudar amb la despesa les famílies més humils, s’ha creat el “xec energia” i s’han promès crèdits a un interès gairebé zero.

Dossier nuclear

El gran capítol pendent de França és la seva dependència de l’energia nuclear: és el país que més n’utilitza al món en proporció al seu nombre d’habitants. El projecte de Royal preveu passar del 75% actual a un 50% el 2025 compensant el canvi amb un augment de l’ús de les renovables fins al 32% a mitjans de segle.

Per al campió mundial de l’energia nuclear, “ha caigut un tabú”, assegura Royal, que amb el seu projecte compleix un dels compromisos electorals del seu excompany: reduir a la meitat el que ara és gairebé un monopoli de l’àtom sobre l’origen de l’energia. París intenta modificar així un dossier fins ara intocable, tot i que ni es planteja tancar cap dels 58 reactors nuclears de l’Hexàgon. El projecte només limita als 63,2 gigawatts actuals la potència del parc nuclear, sense demanar-ne tampoc una reducció gradual.

El govern sap també que reduir els residus estalviarà l’energia necessària per fer-los desaparèixer. És per això que els productes fets de plàstic d’un sol ús tenen els dies comptats: les bosses hauran de desaparèixer el 2016 i quatre anys més tard tampoc es podran utilitzar ni plats ni coberts d’aquest material.

Si bé el text va ser aprovat per una majoria còmoda de la cambra francesa, la conservadora UMP s’hi va oposar en bloc. A part del pes que tenen els lobis energètics en la vida política francesa, el seu principal argument és el cost del projecte: 10.000 milions d’euros en tres anys, una despesa que consideren excessiva tenint en compte el pèssim estat de les arques públiques.

La ministra Royal, però, gira la truita per defensar el seu projecte i assegura que la inversió es recuperarà amb els 100.000 llocs de treball que calcula generar amb la renovació tèrmica dels edificis. Però el que més convenç aquesta advocada, que des que va arribar al càrrec es mou per París amb un cotxe elèctric, és que la despesa serà sobretot una inversió de futur davant el creixement que presagia al mercat vinculat a l’energia verda.

stats