Publicitat
Publicitat

TRAGÈDIA AL MAR

Més de 280 desapareguts en un naufragi a Corea del Sud

El balanç provisional és de 4 morts i 174 rescatats amb vida

Més de 280 persones, la majoria estudiants, estan desaparegudes a Corea del Sud després del naufragi d’un ferri en alta mar. Dimecres a la nit -hora catalana- 160 bussos de la guàrdia costanera i de la força naval encara buscaven al lloc on es va enfonsar l’embarcació. L’últim balanç d’ahir apuntava a quatre morts confirmats, entre els quals hi havia un estudiant d’un institut i una dona de la tripulació.

Però hi ha el temor que sigui un dels pitjors accidents dels últims temps, ja que es creu que moltes persones es van quedar atrapades a coberta mentre el vaixell s’enfonsava. Alguns dels passatgers rescatats van explicar als periodistes que, fins i tot mentre el vaixell s’inclinava, se’ls va ordenar que es mantinguessin als seus seients.

“No podem parar”, va dir la presidenta sud-coreana, Park Geun-hye, des de la seu del ministeri de Seguretat i Administració Pública, que coordina el rescat. “Ho hem de fer tan bé com puguem per poder-los rescatar, també aquells passatgers i estudiants que no es van poder escapar del vaixell”. Per la seva banda, Lee Gyeong-og, viceministre de Seguretat i Administració Pública, va explicar que els bussos estan treballant al lloc de l’accident, però que les feines de recerca són difícils pels forts corrents i per la falta de visibilitat que hi ha sota l’aigua.

Entre els passatgers hi havia 325 estudiants de l’Institut Danwon, al sud de Seül. De moment, se n’han rescatat 75. Els estudiants feien un viatge nocturn a Jeju, una illa popular en època de vacances, on tenien previst arribar ahir al matí per passar-hi quatre dies. Al ferri hi viatjaven en total 462 persones, de les quals 174 han estat rescatades, quatre han mort i 284 segueixen desaparegudes.

No se saben les causes del naufragi

Al tancament d’aquesta edició, encara no se sabien les causes del naufragi. Els mitjans de comunicació de Corea del Sud van assegurar que els passatgers els van confirmar que abans que el vaixell s’inclinés hi va haver un fort impacte. Primer el vaixell va bolcar i després es va enfonsar gairebé tot i només sobresortia la punta de la proa. Fins ara cap font oficial de Corea del Sud no s’ha volgut pronunciar sobre la possibilitat que es tracti d’algun atac de Corea del Nord, que el 2010 va ser acusada d’enfonsar un vaixell de l’Armada de Corea del Sud amb un torpede. No obstant, Pyongyang va negar aleshores la participació en l’explosió, en la qual van morir 46 mariners.

En una roda de premsa, Kim Young-bung, executiu de la companyia Cheonghaejine Marine, que operava el vaixell, va demanar perdó pel que havia passat, però va donar pocs detalls sobre el que hauria causat el naufragi del ferri. L’embarcació Sewol, de 6.825 tones, navegava dimecres des d’Incheon, un port a l’oest de Seül, fins a Jeju, a unes 60 milles, quan va enviar un senyal perquè el vinguessin a rescatar. El vaixell, que es va construir el 1994 al Japó, l’operava des del 2012 la companyia Cheonghaejin Marine i tenia capacitat per a 920 passatgers.

Durant l’operació de rescat es va localitzar el cadàver d’una dona de 27 anys i membre de la tripulació a l’aigua, mentre que un estudiant va ser rescatat en vida i va morir mentre el tractaven a l’hospital. També va transcendir que hi ha dos homes més entre els morts, però no se’n saben més detalls.

Alguns pares dels joves que viatjaven al ferri es van reunir en un moll a Jindo, l’illa principal a prop del lloc de l’enfonsament, a l’espera que els vaixells de la guàrdia costanera portessin notícies. Un gimnàs cobert es va convertir en el refugi temporal per als estudiants que havien estat rescatats. Les mares van esclatar en llàgrimes quan van veure que a la llista dels rescatats no hi havia els noms dels seus fills.

El ministre Lee no va comentar res sobre la possibilitat que hi hagi més supervivents. Els bussos intentaven arribar ahir a les estances on se sospita que van quedar atrapats els passatgers. El vaixell va sortir amb dues hores de retard per culpa de la forta boira. La nau també transportava 150 automòbils i camions, per sota de la seva capacitat, que és de 180.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF