Publicitat
Publicitat

RELIGIÓ I HOMOSEXUALITAT

Gais i lesbianes lluiten per fer-se un lloc entre els jueus d'Israel

La Torà condemna l'homosexualitat masculina i no la femenina

"Entre el 4%i el 10% de les dones en qualsevol grup de població són lesbianes, i les dones jueves religioses no són una excepció", asseguren des de Bat Kol, associació israeliana que des de la seva fundació, el 2005, lluita perquè les jueves de fe que són lesbianes no estiguin obligades a triar entre una identitat i l'altra.

Unes 300 sòcies, dels 18 anys als més de 60, formen part d'aquest grup que rebutja els estereotips i que inclou dones ultraortodoxes, també les que, per diversos motius, han decidit suavitzar les normes religioses. Bat Kol treballa de manera especial amb un grup que encara no ha sortit de l'armari i amb el qual organitza reunions perquè puguin parlar sense por de viure "una doble vida".

"Per nosaltres és molt important seguir tots els manaments de la Torà (l'Antic Testament cristià), anem a la sinagoga, fem el sàbat(descans jueu), mengem kosher (aliments permesos per la llei jueva). Volem tenir els mateixos drets i el mateix reconeixement social que les altres ciutadanes religioses. Que no ens discriminin per la nostra orientació sexual", assenyala Hadas Drummer, de 25 anys, de Jerusalem i membre de Bat Kol. "Anem parlant amb diferents agents socials, també amb rabins, i això no vol dir que ens acceptin però almenys ens escolten", diu Drummer. I amb un somriure remarca que la Torà condemna l'homosexualitat masculina però no la femenina.

S'ha d'anar als capítols 18 i 20 del Levític, el tercer llibre de la Bíblia, per llegir un parell de referències sobre aquest tema. "No juguis amb un home com es fa amb una dona: és una cosa abominable (18:22) / Si un home jeu amb un altre home com es fa amb una dona, tots dos cometen una acció abominable. Seran condemnats a mort. Són responsables de la seva pròpia mort (20:13)".

Dos anys després del naixement del Bat Kol, va aparèixer a Jerusalem l'associació Havruta, que acull gais religiosos i que el 2010 es va convertir oficialment en una ONG perquè el nombre de membres anava augmentant cada any, a Jerusalem i també a Tel Aviv, ciutat gai per excel·lència d'Israel i en la qual, a diferència de Jerusalem, la religió hi té menys pes.

"Intentem canviar la societat religiosa. Creiem en la llibertat personal i per això no discriminem a ningú: acceptem gais casats, gais que adopten fills... Que cadascú visqui el judaisme a la seva manera, encara que no segueixi els manaments al peu de la lletra", afirma Daniel Jonas, que porta quipà(casquet jueu), té 31 anys i és de Jerusalem i president de Havruta.

El repte de les Gay Parades

Bat Kol i Havruta participen junts a la Gay Parade que cada any se celebra a Tel Aviv i Jerusalem. A diferència de la resta de participants, aquests dos grups no es vesteixen de drag queens ni desfilen a ritme de techno . La modèstia s'imposa en la roba i en els cotxes que els porten, i la música és jasídica, amb un component religiós però amb una vitalitat que fa ballar fins i tot els més agnòstics. "Aquestes marxes són importants perquè el que fem és mostrar-nos a les dues societats: a la religiosa i a l'homosexual. I funciona perquè després de cada desfilada rebem moltíssims missatges de gent que s'alegra d'haver-nos conegut", assegura Daniel.

Daniel i Drummer són conscients que la marxa gai de Jerusalem és especial, amb un component polític. És austera, desfilen sense cotxes, no és una festa. Alguns els llancen insults, fins i tot els escupen perquè consideren que desvirtuen les regles sagrades del judaisme.