Publicitat
Publicitat

La Copa del Rei continua marcant tendència

Els favorits no fallen en una badia de Palma on l'embat ha tornat a complir les expectatives

Ja hem perdut el compte dels anys que fa que patim aquesta crisi, de la qual la vela no n'és aliena. Els grans patrocinadors han desaparegut d'aquest esport, i ara vaixells i tripulacions són, si es vol, una mica més "amateurs" que abans. Això s'ha notat aquesta setmana al Reial Club Nàutic de Palma, on es disputa la 32a Copa del Rei Mapfre. Tanmateix, la competició de Palma sempre ha estat "la regata més important del Mediterrani", i un any més ha fet honor al seu prestigi. Ho demostra el fet que ha reunit a la badia de Palma 117 vaixells de 24 països, en l'edició més internacional dels 32 anys d'història, 32 anys marcant tendència en la vela de creuer de l'Estat. També n'és una prova el fet que continua atraient els regatistes més importants del món, des del campió olímpic mallorquí i guanyador de la Copa Amèrica Jordi Calafat fins al navegant català Joan Vila, per posar dos exemples de casa, passant pels internacionals com Terry Hutchinson, Ed Baird i Vasco Vascotto, entre molts altres. Tampoc no han mancat a la cita clàssics dels molls del Nàutic de Palma, com Pedro Campos, Javier Banderas, els Doreste, Nacho Postigo, Agustín Zulueta i Bubi Sansó, després de la seva participació en la Vendée Globe amb l' Acciona . Només s'han trobat a faltar els regatistes olímpics, que han patit la falta de projectes patrocinats.

El Nàutic també s'ha vist afectat per la situació econòmica, i hem estat testimonis d'una forçada contenció de despeses. Tot i així, la situació del village a la Feixina, per segon any consecutiu, ha estat un gran encert per poder apropar la competició a la ciutadania. I la qualitat organitzativa, tant a terra com a la mar, s'ha sabut mantenir, encara que amb menys recursos.

Vent complidor

En l'aspecte esportiu, sembla un any de transició, segurament com l'anterior. La fragmentació de la flota en vuit categories és potser excessiva, però també és cert que respon a la voluntat de la majoria d'armadors, amb qui la Copa del Rei Mapfre treballa colze a colze. La veritat és que ha estat una edició bastant tranquil·la i neutra, com l'han definida alguns regatistes en declaracions a l'ARA Balears, i potser aquesta n'és la millor notícia, perquè tot ha rutllat bé.

El fet és que, si es tracta que les regates vagin bé, Palma té un gran avantatge. L'embat, el vent tèrmic que a l'estiu a la badia de Palma està pràcticament assegurat, és la millor garantia que tot anirà bé a la mar, i un any més ha complit les expectatives. Els primers dies ha bufat una mica mandrós, però ahir va permetre gaudir d'un gran espectacle a la mar, en la penúltima jornada de la Copa del Rei Mapfre, una jornada en què els favorits van aprofitar per anar deixant els lideratges bastant fermats de cara a avui, al decisiu darrer dia de competició.

Per categories

La classe Reina d'aquesta edició és l'IRC 52, que engloba els vaixells TP52, del recuperat circuit 52 Super Series. Aquí ha competit l'equip més punter de tots, el Quantum Racing nord-americà, amb quatre pesos pesants de la vela mundial a bord, habituals de Copes Amèrica i voltes al món, com són Ed Baird, Terry Hutchinson, Joan Vila i Jordi Calafat. El "dream team" de la vela no ha fallat i quan falta la darrera jornada lidera la classificació, després d'haver firmat cinc victòries parcials consecutives. Això sí, només avantatja en tres punts el segon, el suec Rán del fundador d'Skype, Niklas Zennström. Serà un dels enfrontaments a seguir durant la jornada d'avui.

També la categoria Soto 40 ha tingut un favorit clar, el Vamos Spain d'Agustín Zulueta i Luis Martín Cabiedes, que en pocs mesos han posat en marxa un projecte triomfador sense patrocinador. Projecte triomfador per la qualitat de la seva tripulació, els components del Desafío Español de la Copa Amèrica de 2007, i projecte triomfador perquè porta vuit punts de rèdit sobre el segon classificat, l' Antares francès, que, això sí, va guanyar les dues proves d'ahir, per la qual cosa encara pot donar la sorpresa.

Un altre equip que té la victòria ben encaminada és el Movistar de Pedro Campos, a la classe ORC 2. L'equip gallec acarona el seu cinquè triomf a la Copa del Rei Mapfre, ja que, després d'haver-se marcat tres primers ahir, acumula una diferència de nou punts sobre el seu immediat perseguidor, l' X-Spain d'Iñaki Castañer.

L'altra categoria que ha centrat els focus d'atenció a la badia de Palma ha estat la dels monotips J80, amb un Turismo do Algarve pràcticament intocable. L'equip del patró portuguès Hugo Rocha ha encadenat fins a vuit victòries parcials en la competició, i només ahir va punxar. A l'actual campió del món de la classe només el Deltastone de Carlos Martínez li podrà fer ombra avui, tot i que l'avantatge de nou punts que hi ha entre els dos vaixells líders pareix bastant decisiva.

L' Alegre britànic a IRC 0, el B2 italià a IRC 1, el Rats on fire espanyol a ORC 1 i el Margherita italià a X-35 estan també a prop de la victòria en una 32a Copa del Rei Mapfre que avui vespre tindrà un digne final amb la cerimònia d'entrega de premis a les Voltes.