MOTOR - FÓRMULA 1
Misc 25/03/2017

Comença una temporada sense dret a devolució

Lewis Hamilton, favorit en el campionat que s’inicia diumenge a Melbourne

i
Josep Lluís Merlos
4 min
Lewis Hamilton durant la sessió d’entrenaments.

BarcelonaUn regal el podem embolicar de moltes maneres. Amb paper xarol, de coloraines o llis. Podem posar-hi un llacet o no. Amb targeta dedicatòria o sense. Entregar-lo a dins d’una capsa o a fora. I, quan el donem, sempre esperem veure la cara il·lusionada de qui el rep, que només frena la velocitat amb què n’estripa l’embolcall si, quan el destapa, el contingut no respon a les seves expectatives.

I d’això es tracta en aquest regal: de velocitat, però també d’expectatives. Diuen que la temporada de Fórmula 1 que comença demà a Melbourne serà un regal diferent. I, en alguns aspectes, potser sí que serà així. De moment, la presentació externa és diferent, sí. Però ara faltarà veure què hi ha realment a dins d’aquest estoig tan car.

D’entrada, Bernie Ecclestone -l’ inventor d’aquest negoci, i qui l’ha fet créixer en les quatre últimes dècades- ja no dirigeix aquest imperi. Els propietaris nous d’aquest consorci -Liberty Media- el van rellevar del seu càrrec, amb l’argument que ja té 86 anys i que calia rejovenir la gestió. Ara mana Chase Carey, afamat home de negocis americà que s’ha envoltat d’experts en la matèria, com l’astut Ross Brawn, un dels artífexs dels títols de Schumacher i embrió de l’actual equip Mercedes. L’han fitxat per millorar aquesta disciplina des del punt de vista tècnic i fer-la encara més rendible. Per això han pagat ni més ni menys que 8.000 milions d’euros, gairebé quatre vegades més del que el grup PSA ha esquitxat per comprar la marca Opel.

Però als aficionats aquestes xifres els amoïnen més aviat poc. El que volen és veure curses emocionants, amb més avançaments a la pista dels que hi ha hagut els últims anys. I això no sembla formar part de la garantia d’aquest regal.

Els canvis per al 2017

Per incrementar l’interès de la competició han canviat el reglament tècnic. Aquest hivern han descongelat els motors, que només podran utilitzar fins a un màxim de quatre unitats sense penalitzar, una menys que fins al 2016.

Els cotxes recorden una mica els d’anys enrere. Són més amples, gràcies a uns alerons més grossos, i una mica més baixets, i disposen d’uns pneumàtics més grans que semblen els que duien els F-1 dels setanta, i que faran que el pilotatge torni a ser força físic. Frenaran més i més tard, i això tampoc ajudarà a potenciar els avançaments.

Tot plegat farà que els monoplaces -que són més pesants- corrin menys a les rectes. Però, en canvi, tindran un pas pels revolts més ràpid, cosa que farà que els temps disminueixin espectacularment -entre tres i cinc segons, segons el circuit- i que aquest any vegem caure alguns records.

La temporada consta de 20 curses, ja que -a diferència de l’any passat- torna a caure el GP d’Alemanya per la falta de recursos econòmics. La F-1 visitarà el Circuit de Barcelona-Catalunya el 14 de maig i abaixarà el teló el 26 de novembre al circuit Yas Marina (Abu Dhabi).

Absències destacades

Aquesta vegada tornarem a tenir vint pilots a la graella, ja que a l’hivern l’equip Manor ha fet fallida econòmica. No serà l’única absència il·lustre. A més de la baixa d’Ecclestone, als pàdocs del campionat hi trobarem a faltar Ron Dennis, que va partir peres amb els seus socis a McLaren; Peter Sauber, que s’ha venut les accions que li quedaven del seu equip a un fons d’inversió; Pat Symonds, que ha decidit jubilar-se després d’un any horrible com a cap tècnic de Williams, i Herbie Blash, que ajudava Charlie Whitting com a director de les curses, que tampoc queda gaire clar si seguirà més temps o no.

Mercedes torna a ser el principal candidat al títol. I en especial la seva estrella, Lewis Hamilton, pendents de les dificultats que li pugui plantar el seu nou company, Valtteri Bottas, que substitueix Nico Rosberg. Ningú ha fet més quilòmetres que ells a la pretemporada, i amb menys problemes, tot i que els més ràpids han sigut els pilots de Ferrari. A Melbourne sabrem si la candidatura dels de Maranello és real o no.

Darrere d’ells, Red Bull encapçala el rànquing d’opositors, sobretot si poden millorar el seu motor Renault. Williams, Force India i Toro Rosso vindrien a continuació en una zona mitjana de la classificació que es presenta molt disputada, lleugerament per davant dels Renault, Haas i Sauber.

La creu de la moneda és McLaren, que amenaça amb un ridícul encara més gran que el de les dues últimes temporades. El motor Honda no acaba de funcionar: és molt més lent que els competidors i no sembla gaire fiable. El matrimoni McLaren-Honda sembla a prop de la dissolució. La incògnita és saber si Alonso tindrà prou paciència o marxarà abans.

El problema és que aquest regal no va acompanyat del tiquet de compra. Si no ens agrada no el podrem tornar. I mentre l’anem desembolicant no ens acaba de fer el pes.

stats