Publicitat
Publicitat

AUTOMÒBIL

Seat rebaixa a la meitat els administratius acomiadats

La companyia redueix a 200 els afectats per l'ERO entre personal que no treballa a la fàbrica

El fabricant d'automòbils Seat va plantejar ahir als sindicats rebaixar gairebé a la meitat el nombre de treballadors afectats per l'expedient de regulació d'ocupació (ERO) que havia plantejat la companyia. Si en un principi la xifra arribava als 393 empleats, tots de les àrees no lligades a la producció, a hores d'ara el grup preveu acomiadar 201 treballadors. La companyia també va precisar que les negociacions entre l'empresa i els sindicats continuaran a partir de la setmana que ve.

Després de la negociació d'ahir, els sindicats van precisar que el nombre d'acomiadats per l'ERO es redueix principalment perquè s'hi ha inclòs un nombre superior de càrrecs directius -i, per tant, amb salaris més elevats- entre els afectats. Al novembre la direcció de Seat va comunicar al comitè d'empresa la seva intenció d'aplicar un ERO per acomiadar prop de 400 treballadors no vinculats a la producció de vehicles. Es tracta de personal d'oficines, l'acomiadament dels quals havia de suposar una reducció del 5% en els costos globals de l'empresa.

Baixes incentivades

Per minimitzar l'afectació de l'ERO, el comitè va plantejar diverses alternatives per als afectats, com ara la possibilitat d'incentivar les baixes voluntàries. Aquesta mesura podria anar acompanyada d'altres solucions, com ara les excedències (amb una durada de tres a cinc anys) bonificades amb dret a reingrés, períodes sabàtics també amb dret a reingrés o oferir condicions més favorables per al personal més veterà de l'empresa. La pròxima reunió entre Seat i els sindicats se celebrarà l'11 de desembre, i el dia límit del període de consultes és el 20 de desembre.

Menys marge de retallades

En els primers nou mesos del 2013, Seat va aconseguir vendre un 65% més a Espanya, però aquest increment no ha estat suficient perquè la companyia millori els comptes tant com volia. La competència en el sector de l'automoció ha obligat la filial de Volkswagen a ajustar preus. Això ha provocat que Seat només hagi aconseguit retallar fins a 93 milions les seves pèrdues fins al setembre, un 2% menys que el mateix període del 2012.

Aquest increment de vendes està relacionat amb la reducció dels marges i les ajudes a la compra que ofereixen tant el govern espanyol com els mateixos fabricants. Aquesta subvenció, sumada a altres descomptes i promocions, obliga les companyies a renunciar a una part dels guanys en cada venda, però, al mateix temps, han de continuar invertint en nous models de vehicles, en tecnologia i en l'obertura a nous mercats.

Creix el nombre de matriculacions

El mercat de l'automòbil torna a créixer a Catalunya per tercer mes consecutiu gràcies a l'impuls dels plans d'ajuda per a la compra de vehicles, incentivats pel govern espanyol. Al novembre, les matriculacions -9.915 cotxes- van suposar un increment del 21,67% respecte al mateix mes de l'any 2012, i un 15,1% a tot Espanya. Pel que fa a les vendes registrades des de principis d'any a Catalunya, l'increment va ser d'un 5% entre els mesos de gener i octubre del 2013, un augment que, al mes de novembre, ja representa més del 6% en comparació amb el mateix període del'any passat.