Publicitat
Publicitat

AUTOMÒBIL

Pressió del comitè de Seat per fabricar el totterreny

Matías Carnero assegura que no s'abaixaran sous a la planta de Martorell per optar al nou model

Seat ampliarà la seva gamma amb un totterreny lleuger (també anomenat SUV) i la gran incògnita és on es fabricarà aquest nou model. La fàbrica de la marca a Martorell té capacitat i experiència en el segment, ja que fabrica l'Audi Q3, que també és un SUV, i els seus treballadors pensen que és la idònia per rebre aquest cotxe, que asseguraria la feina a la fàbrica. Per això, el president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, té previst demanar a principis de setembre als directius del grup Volkswagen -al qual pertany la marca espanyola- que el model es fabriqui a Martorell.

Segons va explicar Carnero en declaracions a l'agència Efe, el dirigent sindical aprofitarà la reunió del comitè mundial del grup Volkswagen (VW), que se celebra entre el 3 i el 5 de setembre a Portugal, per demanar al màxim responsable de recursos humans de VW que s'adjudiqui el nou SUV a la fàbrica del Baix Llobregat. Carnero li traslladarà els avantatges de Martorell per fabricar el model, com la competitivitat de la planta, l'experiència en el segment i el fet que les instal·lacions estiguin ja força preparades per assumir-lo.

El setembre és un mes clau per a les fàbriques del gegant automobilístic alemany, ja que està previst que es comenci a definir a Wofsburg, on hi ha les oficines centrals de VW, el volum de producció de vehicles que s'assigna a cada planta per als pròxims cinc anys. S'espera que el grup fixi també un plec de condicions per a les fàbriques que vulguin produir el totterreny lleuger, de manera que es puguin negociar millores de la productivitat amb els sindicats per optar-hi. Carnero espera que l'adjudicació del vehicle, que es començarà a fabricar el 2015, es dugui a terme abans d'un any.

El president del comitè d'empresa de Seat sap que els tocarà negociar noves mesures per incrementar la productivitat, tot i que l'any passat ja van firmar un nou conveni que establia mesures de flexibilitat. Carnero va explicar que estan disposats a tornar a parlar de flexibilitat, però va advertir que "no val tot". La línia vermella són els sous: la UGT, que té majoria absoluta al comitè de Seat, no acceptarà rebaixes salarials per aconseguir el nou totterreny, va assegurar Carnero.

Els sindicats de Seat creuen que Martorell ja ofereix prou arguments a favor de l'adjudicació del SUV. Argumenten que ja està en gran mesura preparada per fabricar-lo, cosa que estalviaria a la companyia costos i inversions respecte a l'opció de fer-lo en una altra fàbrica. També ressalten la competitivitat i productivitat de la fàbrica, així com el fet que estigui ben connectada i molt pròxima al port de Barcelona. A més de Martorell, podrien optar al nou SUV -que es podria vendre també amb la marca Skoda- les fàbriques de Volkswagen a Portugal i la de Skoda a la República Txeca.

Rebre aquesta comanda podria fer créixer la plantilla de Martorell en els pròxims anys, però és vital, com a mínim, per mantenir-la. La baixada de vendes del mercat europeu ha provocat que Seat hagi dut a terme diversos ajustos de plantilla. Al setembre es començarà a aplicar un ERO temporal, que afectarà bona part de la plantilla de la planta, per ajustar la producció al descens del mercat.