Economia 01/10/2014

Panasonic segella l’entrada a Ficosa i en compra el 49% de les accions

Elena Freixa
3 min

L’empresa de components per a l’automòbil Ficosa va segellar ahir l’aliança amb Panasonic, que converteix el gegant japonès en l’amo del 49% de les accions de Ficosa i en el seu padrí tecnològic perquè la històrica empresa catalana faci un salt endavant. L’entrada del grup japonès, que culminarà el març del 2015, aportarà a Ficosa tecnologia en el camp de les pantalles i la imatge que s’incorporarà als components que produeix l’empresa catalana, especialment en el seu producte estrella, que són els retrovisors.

Ficosa no va donar a conèixer ahir l’import de l’operació, però fa uns dies el diari japonès Nikkei, citant fonts de Panasonic, va xifrar-la per sobre dels 200 milions d’euros. L’empresa catalana va insistir ahir que la majoria accionarial seguirà en mans de les famílies fundadores, els Pujol i els Tarragó. Xavier Pujol seguirà com a conseller delegat del grup i el seu pare, Josep Maria Pujol, com a president. La compra es farà mitjançant la subscripció de noves accions i la compra d’accions pròpies i d’accions de la societat Ficosa Inversión, que és la principal accionista del grup català. L’empresa va insistir ahir que l’entrada de la companyia japonesa ha sigut subscrita per unanimitat per les dues famílies, que estan enfrontades als tribunals per discussions accionarials.

Oxigen financer

L’entrada de Panasonic reforçarà la situació financera de Ficosa i allunyarà els problemes que l’han rondat els últims anys, agreujats per la caiguda de les vendes amb la crisi. L’empresa es va veure abocada l’any passat a una reestructuració de 147 milions d’euros de deute, que anava condicionada a la incorporació d’aquest soci industrial que ara serà Panasonic.

Abans, però, el quadre financer de Ficosa ja va requerir la intervenció de la Generalitat, que va concedir al grup un préstec participatiu de 50 milions d’euros el 2009, en plena virulència de la crisi i de la caiguda d’ingressos. Un any després d’aquesta injecció va tenir lloc l’operació de compra de Sony, amb la qual Ficosa va començar a encarar el seu futur, més orientat a l’electrònica, que és cap on miraven els grans fabricants de cotxes i també els seus competidors directes.

La fàbrica de Sony a Viladecavalls i els seus 900 empleats van passar a Ficosa, que va situar a les instal·lacions un centre d’innovació amb més de 500 enginyers per desenvolupar projectes que ara, amb la incorporació de Panasonic, han de guanyar volada. La mateixa Ficosa va destacar ahir que l’aliança segueix el pla estratègic que s’havia marcat l’empresa i obre grans oportunitats per la fortalesa de Panasonic entre poderoses marques de cotxes de l’Àsia. Ficosa va facturar l’any passat 925 milions i té 8.000 treballadors.

El projecte més madur en què treballarà amb Panasonic serà la incorporació de càmeres i sensors als retrovisors, una de les peces claus del futur vehicle connectat. Ficosa ja ha implantat antenes als retrovisors per a la comunicació entre el vehicle i la carretera i ara es proposa fer un salt en tot el que té a veure amb càmeres de 360 graus al voltant del vehicle i pantalles interiors per connectar el conductor a la xarxa.

Les dues empreses també acceleraran la col·laboració que ja mantenen en el camp del vehicle elèctric. Ficosa té una aliança des del 2011 amb Sanyo (del grup Panasonic) per desenvolupar tots els paquets de bateries.

stats