Publicitat
Publicitat

FISCALITAT

‘Mea culpa’ de Facebook a Londres

El gegant de les xarxes socials deixarà de facturar a través d’Irlanda el negoci generat al Regne Unit

Facebook vol rentar-se la cara al Regne Unit i treure’s del damunt l’etiqueta de tramposa a l’hora de complir amb la hisenda pública. El gegant de les xarxes socials fundat per Mark Zuckerberg va emetre ahir un comunicat en què anunciava que, a partir del dia 1 d’abril, data d’inici de l’any fiscal al país, els seus clients més importants -entre els quals hi ha els supermercats Tesco i Sainsbury’s- rebran les factures emeses des de la Gran Bretanya i no pas des d’Irlanda, com passava fins ara. Potencialment, aquesta modificació en el sistema de facturació de la companyia implicarà que hagi de liquidar molts més diners en taxes dels que ha pagat fins ara.

Emetre factures des d’Irlanda permetia a Facebook estar sotmès a un règim del 12,5 per cent d’impost de societats, 7,5 punts menys que el vigent al Regne Unit. Fruit d’aquesta circumstància, el 2014, Facebook només va haver de tributar al Tresor britànic 5.577 euros. El volum de negoci per venda de publicitat, però, va ser de 135 milions d’euros. En aquest mateix període va registrar unes pèrdues de 36,7 milions, per bé que a tot el món els guanys de la companyia van arribar als 2.630 milions d’euros.

Segons estimacions del grup eMarketer, les vendes d’anuncis de Facebook al Regne Unit per a l’any passat van arribar als 1.030 milions d’euros. Els ingressos totals una vegada afegits altres conceptes van sumar gairebé 1.100 milions.

El canvi decidit per la companyia obeeix al seguit de crítiques que, des de les mateixes xarxes socials, els usuaris britànics li han etzibat per sostenir una teranyina societària que tendeix a minimitzar la liquidació de taxes. Les crítiques encara van augmentar més quan es va comparar l’aportació feta al Tresor amb el sou mitjà del seu personal al país per al mateix 2014, que va ser de 270.000 euros, i en difondre’s les primes repartides entre els directius, la suma de les quals va pujar fins als 45 milions d’euros.

En el comunicat difós per Facebook s’hi llegia: “El que això [el canvi del país emissor de les factures] significa a la pràctica és que les vendes del Regne Unit fetes directament pel nostre equip del Regne Unit han de ser reconegudes [comptabilitzades] a la Gran Bretanya, no a Irlanda. A la llum dels canvis en la legislació fiscal del Regne Unit, ens sembla que aquest canvi pot donar transparència a les operacions de Facebook al país”. La companyia, però, continuarà facturant a Irlanda les vendes a clients petits.

La fiscalitat de les puntcom

El de Facebook no és l’únic cas de pagament d’impostos ridículs en comparació amb el volum de negoci. El mateix 2014, Amazon, que va tenir unes vendes de 7.530 milions d’euros al Regne Unit, només va tributar 16,9 milions. Al seu torn, Google, que gairebé va arribar als 5.000 milions de volum de negoci, va liquidar 28,4 milions d’euros. Un altre exemple és Starbucks, que des que va obrir la primera botiga l’any 1998 al centre de Londres fins ara, que ja en té 594 al país, només ha contribuït en concepte d’impost de societats amb 12,9 milions. Les empreses esmentades, més Apple, Caffe Nero o la mateixa Facebook, mostren com els buits legals i la falta d’harmonització fiscal a l’Europa comunitària permeten estalviar-se molts diners teòricament destinats a hisenda.

El departament del Tresor va introduir l’abril passat l’anomenada taxa Google, tècnicament una mesura legal per gravar els beneficis desviats fora del lloc on s’han generat.

També per mirar de netejar el seu nom al Regne Unit, Google va acordar al gener amb les autoritats britàniques el pagament de 167 milions d’euros com a compensació per impostos no satisfets entre el 2005 i el 2015. En aquest temps, la companyia va facturar a través d’Irlanda la majoria del seu negoci.

Com a part de la política pública de lluita contra el tax avoidance -un mètode legal per disminuir les obligacions tributàries aprofitant escletxes que ofereix la llei-, el Tresor també ha publicat estimacions de la bretxa fiscal que s’ha generat al llarg de l’última dècada. La diferència entre el que s’ha satisfet i el que s’hauria d’haver pagat per impost de societats és de 2.000 milions d’euros.

El Tresor no va fer ahir cap comentari sobre l’anunci de Facebook, al·legant que mai comenta decisions de les companyies sota la seva jurisdicció fiscal.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 20/08/2017

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT