Publicitat
Publicitat

Quan Richard Wagner defensava l'amor lliure

El Festival de Peralada estrena a l'Estat l'òpera primerenca 'La prohibició d'estimar'

Richard Wagner va considerar les tres primeres òperes que havia escrit com a pecats de joventut i en va renegar. La primera que es va representar, quan tenia 23 anys, va ser La prohibició d'estimar , una gran òpera còmica a la manera d'Offenbach. L'estrena va ser un fracàs i no es va tornar a representar al llarg de la seva vida. Tot i que no mostra les invencions que després el van consagrar, "ja hi ha el color i la substància de Wagner en algunes pàgines de la partitura", explica Fausto Nardi, el director musical de la nova producció d'aquesta òpera que el Festival de Peralada estrena demà amb motiu del bicentenari del naixement del compositor alemany.

La nova producció de La prohibició d'estimar és fidel a l'esperit de l'obra, però no ho és a la lletra. La durada original, de més de tres hores i mitja, s'ha retallat fins a menys de dues, i l'orquestració s'ha reduït a un quintet de corda, un piano, una flauta, un clarinet, una guitarra elèctrica, saxofons i percussions. La nova versió recorda, assegura el director, "els primers experiments electrònics i tímbrics que Kurt Weil va fer als anys 20 i 30". El públic hi trobarà "les pàgines més interessants de l'òpera, on Wagner ja apuntava la creació de nous motius orquestrals", diu Nardi, que eren perceptibles sobretot per aquells que ja coneixien els models clàssics de l'òpera francesa i italiana en què s'havia inspirat. "Tocarem Wagner, però amb un color molt particular", conclou Nardi.

Del Romanticisme al Maig del 68

La versió abreujada de La prohibició d'estimar es va estrenar al Festival d'artistes joves de Bayreuth el 2005, i enguany s'hi presentarà un nou muntatge de tota la peça. La novetat més destacada de l'estrena a Peralada es troba en l'espai. Com que La prohibició d'estimar està inspirada en Mesura per mesura de Shakespeare, el director d'escena, Georgios Kapoglou, ha recreat el Globe, el teatre esfèric que el dramaturg va fundar a Londres, i ha situat els cantants entre el públic. L'espai on es farà l'espectacle a Peralada, l'església del Carme, també afavoreix el contacte amb el públic i l'esperit revolucionari de l'obra. Els músics tocaran damunt l'altar.

Mentre que l'original se situa als anys del moviment literari conegut com la Jove Alemanya, el muntatge que ha concebut Kapoglou està ambientat durant les protestes del Maig del 68 i els moviments estudiantils dels anys 70 alemanys. "Aquesta òpera del jove Wagner traspua un esperit revolucionari, defensa l'amor lliure i l'emancipació femenina", diu el director.