Publicitat
Publicitat

ART

L’aparició de la cosina Carolineta de Dalí

Christie’s subhasta per 7 milions ‘Moment de transició’, una obra surrealista del pintor

La tartana de la família Pitxot va ser un dels mitjans de transport habituals durant l’adolescència de Salvador Dalí. L’artista ho va deixar per escrit a La vida secreta de Salvador Dalí després d’haver dedicat a aquella tartana tres obres de la seva etapa surrealista. El 1933 va pintar La carreta fantasma i Carretó fantasma, adquirit per la Fundació Gala Salvador Dalí al gener. L’any següent va pintar Moment de transició, l’obra culminant d’aquesta sèrie i un dels plats forts de la subhasta d’art impressionista i modern que Christie’s celebrarà a Nova York el 6 de maig. Prové del llegat del col·leccionista Edgar M. Bronfman i surt a la venda amb unes estimacions de preu situades entre 7,2 i 10,8 milions d’euros. A més de la qualitat de l’obra, un altre dels atractius d’aquesta pintura, exposada el 1979 en la primera retrospectiva que el Centre Georges Pompidou va dedicar a Dalí, és que pertany a uns anys cabdals de la trajectòria de l’artista. L’adquisició de Carretó fantasma va encetar la celebració del 40è aniversari de la inauguració del Teatre Museu i potser la compra de Moment de transició hi posarà la cirereta.

De dimensions més grans que les altres dues pintures de la sèrie, Moment de transició torna a estar protagonitzat per la doble imatge del conductor de la tartana, que es confon amb la torre de l’església del poble on es dirigeix. D’aquesta manera, la carreta evoca el viatge i, alhora, sembla que estigui suspesa enmig del paisatge. En aquesta pintura Dalí va augmentar el dramatisme rebaixant la línia de l’horitzó per donar més protagonisme al cel i els núvols. Així i tot, hi apareix un motiu encara més inquietant que no apareix en les dues obres anteriors i també relacionat amb l’adolescència de l’artista: una dona amb el rostre cobert amb un mocador -recorda un fantasma- que es pot veure a l’esquerra de la composició i que sembla que vagi a trobar-se amb la tartana. Es tracta de Carolineta Barnadas Ferrés, la cosina de l’artista, morta dècades abans víctima de la tuberculosi. A més de Moment de transició, Carolineta apareix en dos olis més de Dalí. Són Aparició de la meva cosina Carolineta a la platja de Roses i Aparició de la meva cosina Carolineta a la platja de Roses (pressentiment fluídic).

Un detall que crida l’atenció de la figura de Carolineta és que el mocador que li cobreix el rostre sembla que estigui mogut pel vent enmig de la quietud de la resta d’elements de la pintura, com si l’artista hagués fet conviure en una mateixa obra dues realitats diferents.