Publicitat
Publicitat

Joan Aguiló importa les intervencions de Berlín fins a Palma

El jove artista mallorquí aferra les seves il·lustracions a les parets de Ciutat

Potser sigui aquest hivern que ara ha passat el que més ha influït Joan Aguiló. El jove artista mallorquí el passà a Berlín. I d'allà s'ha enduit el projecte d'intervenir al carrer sense comptar, en cap cas, amb les administracions públiques. Resultat del seu treball són les il·lustracions que aferra al centre de Palma, que n'ha penjades una desena en les darreres dues setmanes. "En unes altres circumstàncies les hauria exposades a galeries o espais destinats a l'art. Però ara, després de l'apatia del sector davant les traves institucionals, preferesc mantenir-me fora i fer feina directament al carrer", explica Aguiló.

Agafa, precisament, el model de Berlín. "Trob que és una ciutat on és molt fàcil viure-hi, perquè s'hi fan coses. Si hi presentes un projecte, et donen permís fàcilment", comenta. Probablement és així perquè, tal com apunta, "un de cada tres berlinesos es dedica a l'art, directament o indirectament". Per tant, allò estrany no és veure grafits als carrers, sinó edificis en ruïna que no tinguin l'empremta de l' street art .

Conta una anècdota que el deixà bocabadat: "A Berlín hi ha un aeroport abandonat enmig de la ciutat i resulta que el volien tomar per edificar-hi. Idò els veïns no ho permeteren i ocuparen l'espai. Ara hi ha una pista d'atletisme, uns horts urbans, tallers d'art...", comenta Aguiló, qui afegeix: "Aquí fas això i apareix la Policia per multar-te!".

Aquí, a Palma. "Sens dubte, en aquesta ciutat les coses són més mal de fer. O has de pagar, o has de fer sis tràmits diferents...", lamenta Aguiló. Intenta donar-hi certa explicació: "Potser és que a Palma, com que té tots els recursos i totes les possibilitats, les administracions artístiques estan desconnectades".

Per tant, Aguiló ha optat perquè les parets siguin els seus llenços. Actualment, es poden trobar diferents imatges penjades a la costa de la Pols (aferrat a la llibreria Babel), a la plaça dels Patins (a l'altura d'Eurocarnavales), a l'estació Intermodal (al costat del bar Estació) i devora El Corte Inglés de les Avingudes.

Totes mostren personatges que podrien ser qualsevol de nosaltres. "Intent expressar la mallorquinitat, com les nines amb els globus d'aigua, la parella de padrins...", diu Aguiló. De fet, assegura que aspira a fer il·lustracions que treguin un somriure al caminant, "que et recordin quan eres menut". També aspira a redibuixar la façana de Ciutat i promoure l'art públic i gratuït, indica. "Tal vegada no és una gran aportació, però esper que a poc a poc es vagi estenent el sentiment de comunitat", reconeix obertament.

De la seva obra assenyala que pretén revitalitzar espais. "És com per dir a les administracions: 'Ei, estau deixant la ciutat abandonada". En canvi, Aguiló també reconeix les diferències amb altres artistes urbans, com Soma: "Ells sí que fan una crítica social clara".

Ara prepara una intervenció artística a Santa Margalida; una mena de joc amb els veïns. Cada dia apareixeran a les parets del poble dos nous dimonis encalçant la Beata.