ART
Cultura 25/04/2015

Albert Pinya i Àngel Terron en un llibre d’artista

El Taller 6a celebra 33 anys reunint poesia i pintura en una sola obra, que serà presentada aquest dijous a Palma

Ara Balears
4 min
TREBALL ARTESÀ 
 L’artista Albert Pinya ha treballat directament damunt 48 pedres litogràfiques.

PalmaDurant els 33 anys d’història que compleix enguany el Taller 6a (Edicions 6a Obra Gràfica), són molt nombrosos i diversos els llibres d’artista que han editat íntegrament als seus obradors del carrer de can Pont i Vic, al barri antic de Palma. Per a la celebració, els responsables del 6a han volgut recuperar aquesta tradició de l’edició de bibliòfil amb un llibre d’artista o d’artistes que reuneix la poesia veterana d’Àngel Terron i la pintura jove d’Albert Pinya.

Segons conta Bel Font, directora d’Edicions 6a, “va ser gairebé fa dos anys quan va sorgir el desig de tornar editar una peça així. L’autoria es va proposar al reconegut poeta Àngel Terron (Palma 1953), qui va acceptar la proposta i posà a l’abast del 6a un cos de 13 poemes reunits sota el títol DRAFT ART. Va ser el mateix Terron qui, per donar forma a l’objecte, va triar Albert Pinya (Palma 1985), un artista que, encara que sigui jove, du una projecció exterior extraordinària”.

La paraula, la imatge, l’objecte d’art, la tècnica tipogràfica i la litogràfica han donat forma a aquest llibre d’edició limitada, en el qual el poeta i l’artista han treballat durant un any i mig.

DRAFT ART esdevé la revindicació de la memòria històrica que manté viva el Taller 6a des de la seva fundació. És un reflex de l’entusiasme que ha mantingut viu un projecte iniciat fa més de 30 anys amb l’objectiu clar de convertir-se en una important plataforma de difusió de l’art contemporani illenc i, a la vegada, en un instrument de conservació i promoció d’un patrimoni històric i tècnic en actiu”, confessa Bel Font.

Segons la directora del 6a, “la implicació dels autors i de tot l’equip del Taller 6a ha estat plena, en totes i cadascuna de les fases que han fet possible aquest projecte”.

Els poemes inclosos en DRAFT ART han estat composts a mà amb tipografia mòbil i impresos amb una màquina plana Alauzet (si no l’única, una de les poques en funcionament a tot l’Estat).

Com és habitual en aquests obradors que tenen entre els seus principals objectius la recuperació de les tècniques d’estampació tradicionals per posar-les a disposició dels nous artistes, el pintor Albert Pinya ha dibuixat directament damunt 48 pedres litogràfiques per donar forma a les 27 litografies que conformen DRAFT ART. A més, ha realitzat tota una sèrie de litografies al marge del llibre d’artista per completar un projecte expositiu que s’inaugurarà el proper 30 d’abril a les 20 h, a la galeria d’Edicions 6a Obra Gràfica, amb una presentació a càrrec del poeta Jaume Munar.

Obradors

De la mateixa manera, també és habitual que aquestes edicions pròpies de la bibliofília es realitzin íntegrament als obradors del Taller 6a, i així s’ha fet amb DRAFT ART, la qual cosa ha demostrat, “un cop més, com és un del tallers més complets a tot l’Estat per les tècniques i processos que investiga i que contribueix a recuperar ”, afegeix orgullosa Bel Font.

Per a aquesta experta, “la importància cultural de l’edició de DRAFT ART és extraordinària, gràcies al fet que s’estableix un interessant diàleg entre la poesia contundent de Terron i la solidesa del discurs artístic del jove Pinya”.

Al llarg de les pàgines del llibre, l’artista Albert Pinya hi exhibeix la seva coneguda iconografia, plena d’humor, de color i no exempta de crítica, a la vegada que envaeix l’espai que l’envolta i crea un llibre objecte, un llibre d’artista que, a més, s’amaga dins un contenidor, una capsa- escultura de fusta.

Tot el procés de realització d’aquest llibre ha estat enregistrat per Caterina Mas per a la realització d’un documental, DRAFT ART, “que servirà per mostrar i demostrar una realitat artística i tècnica que es manté viva a Mallorca, malgrat la imposició digital”, segons afirma Bel Font. L’artista Albert Pinya es troba en un gran moment de la seva jove però ascendent trajectòria. Si la setmana passada coneixíem el nou disc Pegasus de Joan Miquel Oliver, del qual Pinya és l’autor de la portada, a la vegada l’artista ha tengut projecte a Milà i seguidament a Berlín, de la mà de l’Instituto Cervantes. Amb el títol Food (R)evolution. Des teu pa en faràs sopes i amb la italiana Rossella Farinotti com a comissària, el projecte gira al voltant de l’alimentació i la nutrició.

Es tracta d’una selecció d’unes 56 obres, entre teles, papers, audios, escultures i vídeos realitzats per Albert Pinya durant els darres quatre anys, tots ells realacionats amb el tema esmentat “de manera més explícita o més subtil”, segons confessa el mateix Albert Pinya.

L’artista marca com antecedent del projecte la intervenció que va fer el 2011 al restaurant Ca Na Toneta, de Caimari. “Es pot parlar d’un abans i un després en la concepció de les meves obres en interpretar el tema gastronòmic tractat només des del punt de vista del que seria l’acció de menjar i d’enviar-se un aliment i que, com a tal, implica diferents aspectes, com són la identitat, el paisatge, l’ofici o la memòria”, assegura Pinya. És un projecte coral i plural, fet en col·laboració amb la cuinera Maria Solivellas, amb els poetes Jaume C. Pons Alorda, Anna Gual, Pau Vadell, Lucia Pietrelli, Emili Sánchez-Rubio i Jaume Munar i amb dos artistes residents a Berlín, Marieta Campos Gisbert i Mario Verandi.

stats