Publicitat
Publicitat

Xarxes socials: menys Facebook i més WhatsApp

La missatgeria instantània i privada s'apodera del cercle íntim i creix

Facebook i Twitter ja no enamoren. La xarxa que va fundar Zuckerberg el 2004 i la plataforma de l'ocellet, nascuda el 2006, han perdut capacitat per seduir nous usuaris. I els que hi són, els fan el salt més sovint i les fan servir amb un sentit més pragmàtic i menys emocional. Per contra, la missatgeria instantània, sobretot WhatsApp, que permet enviar i rebre missatges a través d'internet, s'ha apoderat de la intimitat i guanya adeptes. Per què les xarxes desacceleren davant l'efervescència d'aquestes noves eines?

Javier Velilla, soci de Comuniza, assegura que les xarxes socials viuen un període de "maduració" i afegeix que "els joiners cada vegada són menys". Així ho reflecteix la memòria que Twitter va elaborar per cotitzar a borsa: la plataforma alenteix el seu increment, va créixer entorn del 6% el tercer trimestre del 2013 quan en l'últim del 2012 ho feia vorejant l'11%. També Facebook reconeixia una fuita d'usuaris el tercer trimestre de l'any, sobretot d'adolescents. "La febre inicial s'ha calmat i ara estem veient un ús més racional", explica a l'ARA Marta Ballada, periodista i experta en comunicació digital.

La fascinació per les xarxes s'està esvaint. Un estudi recent del Pew Research Center sobre adults americans conclou que el 61% dels enquestats amb compte a Facebook havien deixat d'utilitzar-lo durant algunes setmanes. Els usuaris comencen a avorrir-se, a renunciar-hi o a fer-ne un ús menys intensiu. És el cas de Núria Albertí i Montse Garcia. Totes dues reconeixen que fan servir amb menys freqüència aquesta xarxa social des que tenen WhatsApp al mòbil, una eina de missatgeria instantània que ja té 400 milions d'usuaris actius mensuals, 100 milions dels quals s'hi han afegit en els últims quatre mesos, segons expliquen els creadors al blog oficial.

A més de WhatsApp, existeixen altres eines de missatgeria instantània com ara Line, WeChat, Snapchat, Google Hangout i Kakaotalk. Quin és el seu principal encert? Per Velilla, una de les claus és que WhatsApp s'ha apoderat de "la comunicació íntima". El soci de Comuniza explica que mentre a Facebook els usuaris han deixat entrar els amics i un ampli ventall de "saludables" fins que el cercle se'ls ha descontrolat, a WhatsApp aixequen més barreres. "La discriminació és qui té o no té el meu mòbil", afirma.

Immediatesa i neutralitat

En la missatgeria instantània, la comunicació és amb el cercle més proper. Així és en el cas de la Núria i la Montse. Núria Albertí té presència en tres grups de WhatsApp: un amb els seus germans, un altre amb les veïnes i un tercer amb les mares i pares de l'escola bressol. "Al grup de la classe dels ànecs -explica la Núria- ens informem de coses bastant importants: si hi ha un nen que vindrà o no i per què, si hi ha polls a la classe, si un té angines i l'altre té bronquitis o si algú perd alguna cosa". La Montse és membre de la PAH a Badalona i conversa a través de WhatsApp amb la família i els amics; hi té quatre grups: un de l'AMPA de l'escola, un altre amb els seus "amics de tota la vida", un altre per informar d'accions immediates de la PAH i un quart que agrupa diferents organitzacions de Badalona. La Montse reconeix que la plataforma WhatsApp els ha permès organitzar-se millor a la PAH de Badalona perquè "és molt més ràpid" i també més privat per tal d'informar d'accions i desnonaments.

A més de la immediatesa, la Núria i la Montse reconeixen una altra virtut a aquesta eina: la privacitat. "Al Facebook ja no sé qui tinc", explica la Núria, que afegeix que prefereix enviar alguna foto dels seus fills a la família o als amics per WhatsApp, on pot triar els destinataris concrets. Aquest transvasament de la comunicació íntima de les xarxes socials a la missatgeria instantània, segons Velilla, està desproveint eines com Facebook de la "capa emocional" i reduint el temps d'estada a la pàgina. A més de percebre com a més privats els entorns de la missatgeria instantània, Velilla afegeix que aquestes eines sedueixen els usuaris amb la idea de neutralitat: "WhatsApp és una plataforma neutral: amb les meves dades no em segmenta, no em col·loca publicitat, no em personalitza la meva experiència d'usuari".

Converses naturals i íntimes

La 5a onada de l'Observatorio de Redes Sociales, un estudi de Zenith i The Cocktail Analysis, també apunta a un desinflament de Facebook amb la comunicació íntima a WhatsApp com a rerefons. La recerca recalca que s'ha aturat el sorgiment de noves xarxes que atrapin. I subratlla que, mentre les xarxes s'impregnen de pragmatisme, WhatsApp ha conquerit les converses espontànies: l'enviament de fotos, d'ubicacions i les converses naturals.

La Núria i la Montse fan servir WhatsApp sovint. Segons l'estudi de Zenith i The Cocktail Analysis, basat en més de 1.500 enquestes a Espanya, un 71% dels enquestats declara xatejar-hi cada dia per motius personals. Però WhatsApp està obrint el seu ventall. I un 32% assegura ja tenir cada dia converses professionals mitjançant aquesta eina.

Menys soroll

La missatgeria instantània s'ha guanyat el cor dels usuaris associant-se a la comunicació íntima i ha conquerit els seus caps amb promeses de privacitat, immediatesa i neutralitat. Què més l'està fent créixer? Velilla i Ballada coincideixen: la senzillesa. Velilla explica que davant "entorns cada vegada més complexos", saturats d'informació, la gent s'inclina per "solucions senzilles i la missatgeria instantània és senzilla". Per Ballada, a més, aquesta simplicitat l'està estenent a "franges d'edat que potser no tenien presència a les xarxes socials" i que ara veuen aquestes eines "com una variació de l'SMS".

Per Velilla, WhatsApp encara té un altre avantatge: una millor gestió del soroll. Comenta que el fet d'introduir protocols com ara la possibilitat de bloquejar un contacte, silenciar un grup o la possibilitat de triar sons diferents per a cada persona que envia un missatge millora l'experiència de l'usuari. La Montse reconeix que el WhatsApp pot arribar a "atabalar molt", i l'administrador del grup de la PAH, amb 50 persones, el màxim que permet l'aplicació, s'encarrega de gestionar el soroll: "Qui digui bestieses, fora del grup".

Velilla pronostica que WhatsApp també viurà a mitjà termini un procés de decreixement. Per la seva banda, Ballada vaticina que caminem cap a la "hibridació" de les xarxes i la missatgeria instantània, una comunió que ja s'intueix amb funcionalitats com ara que Facebook incorpori xat o, més recentment, que Twitter permeti enviar fotos per missatge directe. La missatgeria instantània augmenta i les xarxes socials es desacceleren però no desapareixen. Els usuaris són exigents, demanen novetats, privacitat, immediatesa, neutralitat, senzillesa, filtres… Ho volen tot. No és fàcil enamorar-los.