Publicitat
Publicitat

NOUS NEGOCIS

Silicon Valley i Bob Marley es donen la mà

La legalització de la marihuana fa aparèixer un mercat que ja flirteja amb la bombolla

Entre la munió d’homes ben vestits que circulaven pel recinte no s’observava cap porro i qualsevol dubte que el sector legal del cànnabis s’hagi convertit en un negoci seriós quedava ràpidament enterrat al cap d’unes quantes hores de ser a l’ArcView Investor Network, el fòrum d’inversors dedicat al cànnabis, celebrat a Denver el 26 de juny.

Doctorats i màsters de direcció de Harvard feien contactes amb directors de bancs i fons d’inversió lliure amb l’objectiu de recaptar capital per a empreses que cobreixen tots els vessants del negoci del cànnabis. Alguns inversors impacients enraonaven sobre els secrets de marques emergents, com les associades amb dos cantants i experts de la marihuana llegendaris: Willie Nelson i Bob Marley. D’altres xerraven sobre com utilitzar el cànem, un conreu estretament vinculat amb la marihuana i legal, mentre quedaven bocabadats pels llocs de treball que crea aquest nou sector.

Hi ha un reguitzell d’empreses que fan ben evident el potencial del negoci del cànnabis. Moltes tenen la seu a Colorado, que ha anat més lluny que cap altre estat a l’hora d’acceptar i regular el negoci del cànnabis tant per als que els agrada fumar-ne com per als que (oficialment) en consumeixen com a fàrmac. L’estat és un regulador actiu. Tant és així que la normativa d’etiquetatge s’ha modificat quatre vegades els últims dos anys, segons protesta un emprenedor. I la legalització s’estén: Oregon va legalitzar el cànnabis l’1 de juliol i els legisladors d’aquest estat volen establir un marc normatiu més favorable.

El negoci legal del cànnabis és “el que creix més de pressa dels nous sectors”, afirma Troy Dayton, director general d’ArcView, una xarxa d’inversors en cànnabis. Preveu que el sector registri enguany unes vendes de 3.500 milions de dòlars (sense comptar els productes associats), pels 2.700 milions facturats l’any passat i els 1.550 milions del 2013. Això no és com el començament d’internet, quan calia convèncer els nous consumidors perquè compressin. La legislació portarà una munió de consumidors ja existents al mercat.

Cap a la bombolla

A mesura que els inversors han anat guanyant confiança en el negoci del cànnabis, les empreses del sector que cotitzen en borsa han passat de ser un grapat fa dos anys a ser força més de 200 en l’actualitat. La majoria són petites. En termes de valor, l’índex està encapçalat per dues societats de fora de Colorado que es dediquen a les aplicacions mèdiques de la marihuana i estan valorades en milers de milions. La rapidesa amb què creix el mercat fa que es comencin a copsar signes de bombolla.

El capital que capta el sector del cànnabis ha augmentat a un ritme accelerat l’últim any, especialment des que Founders Fund, una societat de capital risc molt influent de Silicon Valley, va invertir en Privateer Holdings, que té participacions en empreses com la que està desenvolupant la marca de Marley. Ara com ara, la majoria d’inversors no encaixen en el perfil de capitalista californià que sol invertir en start-ups, sinó que són més aviat ciutadans acabalats d’altres parts dels Estats Units.

Molts dels principals riscos que amenacen aquesta indústria són de caràcter polític, segons assenyala Dayton. Un d’ells és caure en la complaença de cara als referèndums sobre la legalització que se celebraran l’any vinent a diversos estats, segons adverteix. Un altre és que la cursa a la presidència de l’any que ve la guanyi un enemic del cànnabis. “El meu escenari de malson és que Chris Christie arribi a la presidència”, diu. I és que el governador de Nova Jersey, que s’ha postulat com a candidat republicà, no ha amagat el seu odi a la marihuana.