Publicitat
Publicitat

OPINIÓ

Què xiuxiuegen els empresaris?

Tot i que amb molta precaució i com qui guardàs un secret, els empresaris, i en aquest cas només puc parlar, amb coneixement de causa, dels mallorquins, van prenent posició i van manifestant les seves preocupacions sobre la situació política actual i les properes eleccions.

No parl dels grans empresaris turístics amb fil directe a Madrid, ni dels petits que se senten grans. Els hotelers en general han estat la nineta dels ulls del govern Bauzá i si algun d’ells parla ho fa amb la boca petita, primer les lloances i llavors alguns retrets. El govern actual no ha tingut cap problema a enfrontar-se a quasi tots els sectors de la societat i només s’ha comportat com un govern business friendly amb el sector hoteler.

Què pensen els empresaris d’aquest 2015 just acabat d’encetar? I, acotant més, quines són les seves tendències i previsions polítiques? Pel que perceb, la primera preocupació és el fet que ens trobam en un any farcit d’eleccions i tenen el sentiment que això complica el dia a dia de les institucions públiques. Les administracions (totes) entren en una mena de paràlisi administrativa, ningú no vol firmar res i augmenta (encara més) la inseguretat jurídica i de rebot els emperons a l’activitat empresarial.

Fet aquest retret, que no em ve gens de nou, no tingueu cap dubte que els empresaris, sobretot els petits i mitjans, es veuen sobrepassats pel panorama polític actual. No cal dir que a la majoria els fa por la influència que pot tenir una possible victòria de Podemos, creuen que aquest tipus de situació provocaria incerteses importants en l’economia. Sobre aquesta qüestió concreta, l’edat de l’empresari influeix a l’hora d’opinar. Els empresaris més joves no són tan reticents, pensen que ara per ara Podemos és una de les forces per eliminar els mals vicis que ha adquirit el sistema bipartit del 78 i això als que han patit la burocràcia els predisposa a assumir aquest risc. Per concloure, el petit i mitjà empresariat mallorquí té de Podemos una visió condicionada per una qüestió generacional. Tot i que d’aquesta afirmació no m’atreviria a treure un comportament electoral concret.

Per esbrinar quins poden ser els comportaments electorals dels empresaris (preferentment no hotelers), pens que a les properes eleccions pesaran més que mai les relacions que han tingut amb el govern. Dels mesos que vaig pertànyer al clausurat Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, durant aquesta legislatura, em va quedar clara la poca devoció empresarial a l’actual govern. Molts eren els motius. Des de la crispació que provocava el govern en el món educatiu i com això tensava la societat en general, empresaris inclosos, fins a les males maneres d’un govern que s’ha comportat amb prepotència amb sectors com el del petit comerç, cosa fins ara mai vista. Puc afirmar amb coneixement de causa que en aquesta legislatura hi ha hagut moments en què el govern no ha volgut rebre els empresaris. Tot i que a mesura que s’acostaven les eleccions començà a canviar el comportament.

Però allò que supera qualsevol altra consideració, i això l’empresariat illenc (tot) ho té ben clar, és la nul·la capacitat d’influència que el govern Bauzá ha tingut amb el govern central, per cert, del mateix color polític! En aquest àmbit, n’hem vistes de tot color: des del teatre governamental pel que fa a les prospeccions petrolíferes al mar balear fins a la incapacitat de reacció davant les paraules hipòcrites del ministre Montoro parlant de l’insuficient finançament de les Illes Balears sense despentinar-se. La darrera galtada, la va rebre, en nom de tots els illencs, el president Bauzá, capcot i format amb la resta de representants balears, esperant el seguici i l’aturada del cap d’estat a l’estand de les illes a la fira turística Fitur.

Avui, si una cosa tenen clara els empresaris (petits, mitjans i grans), aquesta és que amb aquest senyor a Madrid no pintam res. No dubteu que aquesta vegada els empresaris (almenys els no hotelers) pensaran molt el seu vot, és el que xiuxiuegen.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF