Muntanyes de Prades
D’una crònica de Joan Santamaria (Lleida, 1884 - Barcelona, 1955) a La Publicitat (IX-1926). Lèxic opulent d’un modernista tardà que associava música clàssica i paisatges catalans. Quadre de Soto Villena.
Peces Històriques Triades Per Josep Maria CasasúsNo és un fet cert que cada clap de terra respira una música distinta? Si mai aneu pel món, poc a poquet i amb l’ànima desembarassada, fixeu-vos-hi. L’Urgell, per exemple, amb el seu paisatge ample, dilatat i monocrom, té una melodia lenta i una cadència llarga i apagada. El nostre cançoner popular, que allí ha tingut la deu més abundosa, confirma el que dic. El Camp de Tarragona i el Penedès, prosseguint l’exemple, ja tenen una altra música tota diferent. A l’Urgell domina el to, la melodia, el cantable uniforme i estiragassat. En aquells altres dos indrets, on la terra és confitada i maurada de majestat i el paisatge net i pur té una precisió perfecta i definitiva, l’harmonia neix pertot i s’escampa per l’aire com una claror de festa. Allí cada cosa té un so i la nota llur. I així, mentre el sol, el vent, els núvols, la blavor del cel, l’aigua dels regs, el fullam, els moixons, els grills, i els borinots fan la tonada, la terra l’acompanya, la modula i li dóna mil variacions. [...] Aquest fet musical es repeteix en tots els tocoms de Catalunya. A la costa de Llevant, de Badalona fins a Malgrat, sentireu Mozart. Allí la terra és ritme, claredat i dolçor. De Malgrat per amunt, Chopin; a l’Empordà, Schubert; a la plana d’Osona, Bach; a la Garrotxa, Schumann; al Pirineu de Lleida, Wagner; al Pallars, que és força i sentiment a la barreja, Strauss... I ara que hem perdut de vista les clotades obagues i silencioses de les Garrigues, acarem-nos dret amunt. Som ja a la Serra de la Llena i aquest desgavell absurd i estrident de cims, turons, penyalars, freus, cingleres, morros, cantells i espadats verds, grocs, vermells, blancs, sèpia, morats i rosa que ens escallimpa els ulls, són les muntanyes de Prades. [...] Cada vegada que he pujat a Prades per Castellfollit, per Juncosa, per Ulldemolins o per Ciurana, en arribar dalt de la carena m’he aturat, a posta, a seure. I al fort del dia he sentit Strawinsky; cap al tard, Sibelius, Borodine... [...]