Publicitat
Publicitat

Menjar amb els ulls

Quan l'aspecte i l'originalitat del plat ho són tot: des de menús a base de plantes fins a pàgines de tinta comestible

Quan té convidats, la Preysler treu els bombons de torn, però els amfitrions que realment saben deixar empremta fan càterings molt més atrevits i creatius: des d'un menú a base de plantes comestibles però en desús fins a un càtering-collage servit a la paret.

És l'era de la imatge i tot ens ha d'entrar per la vista, inclòs el menjar, però en aquesta estranya sinestèsia que es crea entre paladar i ulls n'hi ha molts que despleguen una creativitat tan gran que serveix de targeta de presentació única i intransferible. Les noies de Baba au Rhum, un "estudi de menjar", com el defineixen elles, saben que els seus clients les volen per donar un valor afegit inoblidable a les seves festes, inauguracions o exposicions. "Quan tenim un encàrrec, el primer que fem és investigar i pensar què vol transmetre o provocar el nostre client. A partir d'aquí treballem per descodificar-ho tot en menjar i visualitat. Barregem disseny, direcció d'art i menjar com a únic concepte", diu la fundadora, Pepi de Boissieu.

Iguals d'originals i enfocades a arrodonir la comunicació en 360 graus que volen avui dia les empreses són les propostes gastronòmiques de San Luis, companyia "d'àgapes i viandes" formada per Sandro Madeira i Luis Fernando Otero. "Sempre busquem la bellesa i ens deixem inspirar per les necessitats de l'encàrrec. La nostra feina es basa a oferir una experiència culinària que barregi sensacions gustatives amb sorprenents solucions estètiques", apunten.

Una òpera nutritiva

Si Baba au Rhum i San Luis són iniciatives gastronòmiques que recolzen en la creativitat, aquestes dues que us comentem ara actuen al revés: són purament artístiques però basen el seu art en el menjar. Harmonía , una "òpera comestible" que es va poder veure i tastar l'estiu passat al Matadero de Madrid, està ideada pel duo d'artistes i gastrònoms Espada y Monleón i tracta d'un poble que es rebel·la contra les avorrides exigències alimentàries a què està sotmès. Concòrdia, la veu de la revolució, guia els habitants, famèlics de noves sensacions, cap a les viandes d'un món que s'acaba. I, mentrestant, els espectadors completen l'òpera consumint elements olfactius i comestibles en una degustació conceptual.

L'artista Antoni Miralda explora des de fa gairebé mig segle les fronteres entre l'art i el menjar. Al seu museu Food Cultura, ubicat a l'edifici Moritz de Barcelona, s'hi exposen mostres de cultura culinària d'arreu, i al Miami Art Bassel 2011 hi va portar un dels seus projectes més impactants: Digestible News, on el públic podia crear i digerir notícies (literalment) amb pàgines d'oblea i tinta comestible.