Publicitat
Publicitat

L’EDITORIAL

Encalçar banderes no millora l’educació

Cada vegada que un informe de l’àmbit educatiu aporta noves dades sobre el nivell, les habilitats i la competència dels estudiants espanyols, es confirma que l’Estat es troba per davall de la major part dels països desenvolupats. Polònia, Eslovàquia o Eslovènia superen Espanya en el darrer segment publicat per l’informe PISA, i per descomptat ho fan amb molta més diferència altres com el Japó, Corea o Singapur. Gairebé un 30% dels alumnes espanyols és, per exemple, incapaç de culminar la resolució d’un problema com pugui ser interpretar un mapa o comprar un bitllet de tren. De nou, la comparació amb la resta posa de manifest l’absolut fracàs del sistema educatiu espanyol i, no ho oblidem, d’una societat que ha estat incapaç de trobar fórmules per millorar-la. Quan apareixen aquestes dades, no passen ni unes hores i un representant del govern surt a pronunciar unes paraules tan repetides que ja resulten ridícules. Ahir li va tocar a la secretària d’Estat d’Educació, Monserrat Gomendio. Espanya necessita un “canvi radical” de mètodes docents perquè l’alumne no només memoritzi, sinó que apliqui els coneixements en tasques pràctiques complexes, va assegurar. Unes frases fetes que lamentablement, en boca dels governants que imposen la LOMQE, tenen més aviat poca credibilitat. Per si fos poc, la secretària d’Estat va afirmar ahir que és importantíssim que el professorat lideri el canvi real que han d’experimentar totes les aules i el va vincular a aquesta iniciativa legislativa que ha unit en contra seva tota la comunitat educativa. Com ha ocorregut a Balears, el govern espanyol ha aconseguit alterar docents, pares i alumnes per la seva obsessió a tirar endavant una reforma educativa que té més d’ideològica que de millora real de l’educació. En el cas de Balears, en l’edició d’avui s’informa de la pressió que reben els inspectors educatius per “aixecar acta” no de les mancances de recursos, ni de professors de suport, ni de dinàmiques educatives que s’hagin de millorar, sinó dels símbols. Sembla que per resoldre un problema tan enquistat i complex com és l’educació, el Govern considera important perseguir banderes.