Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

L’Estat nega que regalés Aena amb la privatització

Des del debut a borsa els títols del gestor aeroportuari valen prop del doble del que va fixar el govern espanyol

Des del seu debut a borsa, Aena no para de col·leccionar bones notícies i el govern espanyol ho aprofita per treure pit. Després que els principals aeroports marquessin rècords de passatgers al juliol, ahir el secretari d’estat d’Infraestructures del ministeri de Foment, Julio Gómez-Pomar, va avançar que l’any 2016 la xarxa arribarà als 208 milions de viatgers, molt a prop del màxim assolit l’any 2007, just abans de la crisi. L’optimisme d’aquestes dades es reflecteix en el valor de les seves accions. Des que l’Estat va vendre a borsa el 49% de la companyia el febrer d’aquest any, el seu preu s’ha revaloritzat més d’un 80% i en el tancament de la jornada d’ahir un títol es pagava a 105 euros.

Així doncs, les accions d’Aena valen ara gairebé dues vegades més que el preu de sortida que va marcar el govern. Per això, i per la polèmica que ja va aixecar aquesta semiprivatització, l’oposició socialista va acusar ahir el govern espanyol de “regalar” el gestor aeroportuari. El subsecretari de Foment, Mario Garcés, però, va defensar la gestió del govern central i va afirmar que la privatització d’Aena “ha sigut l’operació més ben planejada i executada dels últims 20 anys”.

Fos o no fos barat el preu de sortida que va marcar l’Estat al febrer, fins ara ha ingressat més de 4.000 milions d’euros amb aquesta privatització parcial. A més, tal com va afirmar ahir el número dos de Foment, les arques de l’Estat rebran uns 400 milions d’euros fins al 2016 en concepte de dividends pel 51% dels títols que encara són d’Enaire, la matriu d’Aena.

Beneficis per al Tresor

“Aena està generant riquesa per a l’Estat”, deia ahir en la seva intervenció Gómez-Pomar, que no considera que la revalorització de la companyia a borsa sigui un indicador que l’Estat no en va treure tot el rendiment possible. En concret, dels 400 milions d’euros que Foment preveu embutxacar-se, 160 milions corresponen estrictament als dividends pel 51% de participació estatal. La resta, uns 240 milions, deriven de l’import de la privatització que encara no s’ha cobrat per l’anomenat green shoe, o el dret que es reserven les entitats col·locadores de l’oferta pública de venda (OPV) a mantenir part del capital a les seves mans per evitar sobrepreus per excés de demanda.

El govern popular ja va ingressar els 4.230 milions de la sortida a borsa a les arques públiques i farà el mateix amb els 400 milions que obtindrà d’aquí a l’any que ve. La millora de les condicions del finançament d’Aena també permetrà una reducció del seu endeutament en uns 935 milions d’euros de cara a l’exercici del 2016. Quan va sortir a borsa, Aena tenia una ràtio d’endeutament de deu vegades el seu benefici d’explotació. Un dels objectius de la seva sortida a borsa era reduir aquesta ràtio fins a la meitat.

Un monopoli natural

La sortida als parquets d’Aena encara és el debut mundial més important d’aquest any en capitalització captada. L’operació va captar 4.230 milions d’euros i des d’aleshores és la segona companyia que més es revaloritza de l’Íbex-35 aquest any. A la pregunta del diputat socialista Juan Luis Gordo, sobre si l’Estat va malvendre o no la gestora, Josep Soler, director de l’Institut d’Estudis Financers, creu que “una sortida a borsa és una distorsió del mercat” i que fixar un preu baix d’entrada en una OPV és una de les maneres possibles de cridar l’atenció dels inversors. Soler també creu que aquesta gran revalorització ve causada perquè “és una empresa que es mourà amb el cicle econòmic creixent” .

Per la seva banda, Xavier Brun, professor de finances de la Universitat Pompeu Fabra, creu que Aena és un valor molt segur i estable perquè és un “monopoli natural, amb molt poca competència” i amb “un model de negoci molt clar”.

El primer trimestre la gestora d’aeroports va guanyar 276 milions, un 80% més que en el mateix període de l’any anterior i ja fa tres anys consecutius que creix en trànsit de passatgers. Però cal recordar que Aena va tancar el 2014 amb una caiguda dels beneficis del 19,8% i que només 14 dels 48 aeroports de la xarxa van guanyar diners aquell any.

A més, una de les poques males notícies que Aena ha rebut des que va començar l’any és l’obligació per part de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CMNC) de rebaixar les tarifes aeroportuàries un 1,9%, ja que la gestora les volia mantenir congelades fins al 2016. En la compareixença d’ahir, el govern espanyol va aclarir que l’avantprojecte de llei dels pressupostos inclou la rebaixa de l’1,9%: “Podem no estar d’acord amb la CNMC tècnicament, però el principi de lleialtat i rigor ens porta a escoltar els organismes consultius”.