I AQUÍ
Opinió 03/06/2017

Per què deim idees si són interessos?

i
Ferran Aguiló
2 min

La demostració del fet que es pretén fer creure que és debat d’idees el que només és un joc d’interessos és la diferència de com es tracta Airbnb i Uber, enteses aquestes empreses com a genèrics dels seus sectors. Ambdues treballen sobre l’explotació econòmica de béns d’ús privat amb l’ajut de mitjancers tecnològics que hi suquen el melindro amb golafreria. Ambdues són l’estendard del que s’anomena, amb voluntari error, economia col·laborativa. Per què es paralitzen aeroports i es mobilitzen governs per aturar l’explotació econòmica del cotxe privat mentre la de l’habitatge es qualifica generosament de socialització de beneficis? Si tenim la Constitució com a text mínimament indicatiu de l’ordre de prioritats de la societat que se l’ha concedida, a l’espanyola asseguraria que no s’hi troba cap referència a l’automòbil i sí algunes a l’habitatge, entès com a dret, com a inviolable protector de la nostra intimitat i com a seu nuclear de la família. I ja ho veis, malgrat que les dues activitats tenen repercussions directes en la societat tradicional, es criminalitza la que no afecta cap dret col·lectiu, ni positivament ni negativa. És una situació curiosa, sobretot si es pensa que la simpatia que genera el lloguer vacacional i el rebuig del taxi amateur són, en molts diferents graus i mesures, compartits per diferents i contraris partits polítics. Som al davant d’una activitat que ha fet més via que els legisladors a imaginar-la. Ara han de regular-la, és a dir limitar-la, quan ja la partida es juga en el camp dels interessos particulars. La suposada responsabilitat en la previsió que atorga la categoria de dirigent ha desaparegut diluïda en la gestió a rebuf i girats de peu.

stats