Opinió 19/10/2014

Quan una col·lecció és un referent per al futur

Tota societat té l'obligació de deixar un testimoni cultural per poder-se explicar i ser valorada per les generacions futures

Cristina Ros
2 min

Tota societat té l'obligació de deixar un testimoni cultural per poder-se explicar i ser valorada per les generacions futures. Sabem més i comprenem millor l'època renaixentista, per posar-ne un exemple, a través de les obres que ens deixaren i, entre aquestes, també es troben en un lloc determinant les pictòriques i escultòriques.

Les administracions públiques de Balears mai no han tingut consciència d'aquesta responsabilitat. No es va fer antigament segurament perquè no hi havia prou força cultural a les Illes, però tampoc no es va fer en el segle XX i molt manco en els anys que duim del XXI. Es pot dir que durant dues dècades, de finals dels 80 als primers anys del 2000, les institucions es dedicaren a comprar obra d'art dels artistes de les Illes, però en molts casos es varen prioritzar les quotes del mercat més que no la determinació a fer una col·lecció amb criteris ben establerts perquè reflecteixi i pugui explicar el que ha estat la creació artística d'aquest país en una època determinada. Bastava fer-ne una de ben feta, i no que cada administració compràs obres sense gaire o cap criteri seriós.

El cas de Sa Nostra

S'ha de reconèixer que, al mateix temps que les administracions públiques adquirien obres d'art sense aturar-se a pensar a fer una col·lecció amb cap i peus, sense preocupar-se gaire de la qualitat de les obres, ni de la selecció dels artistes, ni tampoc de fer un seguiment a les trajectòries dels més destacats, Sa Nostra anava confeccionant el que es coneix pròpiament com una col·lecció. Si les institucions públiques no varen ser a temps ni es preocuparen mai de tenir un Barceló, Sa Nostra els té i dels bons. Però no només Barceló. Amb la col·lecció de Sa Nostra es pot explicar l'art de més d'un segle a les Illes, des de l'època moderna fins a la contemporaneïtat. Un parèntesi per dir que el criteri de Miquel Alenyà fou clau en aquest sentit. Sa Nostra té bones peces de tots els artistes que representen la nostra història més o manco recent. Per això és tan important que la col·lecció que va fer Sa Nostra quedi a Balears i que es mantingui íntegra. Perquè no n'hi ha d'altra de tan completa i feta amb tan bon criteri. Seria la col·lecció que hauria de tenir un museu local, perquè les generacions futures ho puguin valorar.

stats