Opinió 03/10/2016

El capital humà i la política cultural

2 min

Dissabte passat, els diaris ARA i ARA Balears publicaven un article d'Àngel Castiñeira que, titulat 'La política cultural del futur', se centrava en Catalunya, tot oferint dades i un marc informatiu prou ample per aplicar la seva tesi a qualsevol país, per petit o gran que sigui, fins i tot a una ciutat o a un poble, amb les dimensions que li corresponguin. Parla el professor Castiñeira de la importància geoestratègica de la cultura en un futur, en un present podríem dir ja, en què la riquesa d'una societat es mesurarà en clau de capital humà.

Una pensa que segurament sempre ha estat així, però la mobilitat actual de les persones i, sobretot, la capacitat de les idees d'arribar de manera instantània a qualsevol lloc connectat, incrementen notablement la importància d'aquest capital humà que no és un altre que el del pensament i de la creativitat. En un sentit molt didàctic i de difusió ample és el que es reflecteix al 'Funky Business: El talento mueve el capital' (Pearson Educación), dels professors Kjell Nordström i Jonas Ridderstråle, un llibre que, malgrat que li han passat 15 anys per damunt, no ha perdut vigència. Les idees mouen i mouran encara més el capital o, si es vol, les societats.

És per això que crec que convé insistir una vegada i una altra en el fet que avui cal pensar i treballar les polítiques culturals d'una manera diferent de com les hem concebudes i treballades fins ara. Més que mai, fer cultura és fer polítiques socials, en tots els sentits, i no limitar-se a programacions establertes des de fa dècades per les institucions o les estructures existents. Invertir en cultura és invertir en capital humà i, com diu Castiñeira al seu article, crear el marc adient per atreure capital humà d'acord amb la potenciació del propi i d'altres valors que té el nostre territori (aquí parlaríem del clima, del paisatge, de les connexions i de la qualitat de vida, entre d'altres).

Quan llegia l'esmentat article de dissabte, pensava en el projecte que el regidor d'Urbanisme de Palma, Antoni Noguera, anuncià fa mesos per a la façana marítima de Llevant, una part de la ciutat per reconvertir en focus d'atracció i de generació de creativitat, tecnologia, coneixement, etcètera. Desconec, ara mateix, quines passes s'estan fent en aquest sentit, ni quan es començarà a posar en marxa aquest projecte, com tampoc no ens van quedar massa clares les fonts de finançament.

Aquest dilluns, el batle José Hila i el mateix Antoni Noguera han anunciat que Palma rebrà 12,7 milions d'euros de fons europeus per tirar endavant el Pla litoral de Ponent. Una notícia molt positiva que esper que serveixi per completar el pla per al Llevant de la ciutat i, en cap cas, per deixar-lo de banda. El model de ciutat al qual avui es referia l'equip de Cort ha de tenir la cultura, la creativitat, les idees i el coneixement, que és tot u, com a valor transversal i prioritari. Si no, difícilment farem un model de ciutat susceptible d'influir en la pròpia societat, que és bastant mundial, dit sia de passada.

stats