SET CIÈNCIES
Opinió 18/06/2016

Ones gravitacionals a velocitat de l’'Enterprise'

i
Enric Culat

Les muntanyes, les roques i els arbres porten escrits al damunt l’edat de la Terra. El canvi climàtic porta escrit, explícitament, el maltractament al qual els humans sotmetem el nostre planeta. I les ones gravitacionals transporten informació sobre molts successos astronòmics –col·lapses, explosions, forats negres, estels de neutrons– i fins i tot poden portar informació escrita sobre l’origen de l’univers.

Un dels avantatges informatius de seguir de prop les activitats del Grup de Relativitat i Gravitació de la UIB és que, més aviat d’hora que tard, aquest grup de recerca sempre esdevé coprotagonista de nous descobriments que mereixen ser publicats en primera pàgina. Un cop més, la doctora Alicia Sintes i el seu equip ens han tornat a meravellar amb la detecció d’un segon esdeveniment d’ones gravitacionals, batejades amb el nom poc periodístic, això sí, de GW151226. Amb la detecció de dos esdeveniments en quatre mesos, podem començar a fer prediccions sobre la freqüència amb la qual podríem estar escoltant ones gravitacionals en el futur. Ho deixava entendre aquesta setmana la doctora Sintes, amb un somriure poc dissimulat, en el transcurs d’un encontre amb mitjans de comunicació. Prepareu-vos, perquè en el futur els majors avanços científics i les notícies més espectaculars vindran totes de l’espai i viatjaran més ràpides que la nau estel·lar 'Enterprise'. Per cert, em ve al cap una frase del capità Kirk: “No existeix allò desconegut, només allò temporalment desconegut”.