Publicitat
Publicitat

Impensable

Els grans moments de canvi són aquells en què es modifiquen els límits del que es pot pensar. Hi ha coses que costa entendre perquè en el fons són impensables en un marc cultural determinat. I quan s'altera el marc, les inèrcies duren i les nostres mentalitats triguen a fer-se'n cabal.

Ho hem vist recentment en una notícia que no ha tingut la transcendència que mereixia: la Xina ha aconseguit per la via dels atacs informàtics obtenir els plans de la defensa americana per als propers temps. Hauria de ser una de les notícies més importants de l'any perquè canvia per complet els paràmetres de la política internacional. Que es puguin despullar les estratègies militars de la gran potència dóna un senyal de vulnerabilitat i de precarietat extraordinàries. Té a més uns costos brutals perquè obliga els assaltats a refer i canviar els plans. I certifica que el món ja no està en una situació d'una sola potència sinó que entrem en una fase multipolar amb indicis de ser perillosament inestable. Primer, perquè els pols no estan definits i perquè poden aparèixer forces molt incontrolades a partir de l'ús massiu de la pirateria electrònica. I segon, perquè les alternatives a les cultures europea i nord-americana no són precisament encoratjadores: poders autoritaris, poders teocràtics i poders financers. En cap d'ells hi te presència la paraula democràcia . I tanmateix, la notícia ens ha sonat llunyana i rara, fora de l'espai d'influència del focus que il·lumina la nostra comprensió.

Ampliar el camp del que podem pensar: aquesta és una de les urgències d'un món en canvi. Les inèrcies del que és impensable limiten les respostes a molts fets determinants per al futur. Pensar vol dir entendre i valorar la importància de cada cosa. Hi ha un espai que hauria de contribuir a l'ampliació del que som capaços de pensar: és internet. L'altre dia, en un dinar a París, Harry Alpin, un jove informàtic vinculat a Ocupa Wall Street i el filòsof Bernard Stiegler coincidien en una idea: internet és una nova forma d'espai públic. L'espai públic no vinculat a l'estat nació.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 20/08/2017

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT