Publicitat
Publicitat

AUDIÈNCIA

El nou repartiment del futbol televisiu beneficia Canal+

GolT perd molt públic i Cuatro i Marca TV queden lluny de les xifres de TV3 i La Sexta

L'estiu passat es va posar en marxa a Espanya un nou model de repartiment dels drets d'emissió del futbol per televisió, clarament encaminat a afavorir els abonats a les plataformes de pagament. Mediapro, propietària dels drets de la Lliga i de GolT, i Prisa, que opera Canal+, van tancar definitivament la guerra del futbol amb un acord signat en ple mes d'agost, pocs dies abans de l'inici del campionat, i que tindrà validesa fins al 2015. Aquest pacte establia que totes dues plataformes emetrien de manera simultània vuit partits de cada jornada -fins llavors se'ls repartien, de manera que calia estar subscrit a totes dues per veure tots els enfrontaments-, mentre que un matx continuaria en exclusiva en mans de Canal+1 i un altre s'oferiria en obert. Aquest últim, però, seria sempre un partit menor, sense el Barça ni el Madrid. A més, GolT suprimia el seu canal per als bars, que per força s'haurien d'abonar a Canal+.

Un cop acabada la Lliga, cal veure quins resultats ha donat aquest nou repartiment de drets, i la conclusió és que el gran beneficiat ha estat Canal+ Liga. Cal tenir en compte, d'entrada, que les xifres d'audiència dels canals de pagament s'han d'agafar amb pinces, ja que parteixen d'una mostra molt més reduïda que les cadenes gratuïtes i, a més, no es computa l'audiència en bars o altres establiments on se sol reunir una gran quantitat de públic. Amb tot, la comparació entre la temporada passada i l'actual mostra una evolució prou eloqüent: Canal+ Liga es manté gairebé estable -ha passat d'una mitjana de 247.000 espectadors al conjunt d'Espanya a 239.000-, mentre que GolT cau en picat -dels 232.000 seguidors que tenia s'ha quedat amb 57.000-. Si es té en compte, a més, que l'audiència als bars s'ha d'adjudicar també al canal de Prisa, queda clar que aquesta plataforma ha tret molt més rendiment de la nova situació que la seva competidora.

Pel que fa al partit de Canal+1, s'ha vist poc afectat pels canvis, ja que ha mantingut l'horari dels anys anteriors i la possibilitat d'escollir enfrontaments potents. La conseqüència és que, en línies generals, l'audiència d'aquest partit no ha patit variacions importants.

Descens dels partits en obert

En canvi, el seguiment del futbol en obert ha estat clarament inferior aquesta temporada en relació amb la passada, una conseqüència fàcilment previsible tenint en compte els condicionants, tant pel que fa al canvi de dia -el partit ha abandonat els dissabtes per traslladar-se als divendres o els dilluns, dies de poca tradició futbolística- com, sobretot, per la nul·la presència dels dos grans equips de la competició. En aquest sentit, cal remarcar que la temporada passada set dels vuit partits del Barça que va oferir TV3 van tenir més d'un milió d'espectadors i que els del Madrid no van baixar dels 349.000, mentre que el més vist de tota la resta va quedar-se amb 313.000 seguidors.

Així, si el curs 2011-2012 el futbol en obert va tenir una mitjana de 3,3 milions d'espectadors a Espanya -659.000 a Catalunya, entre TV3 i La Sexta-, aquesta temporada les xifres han caigut fins als 937.000 seguidors a Marca TV -que va emetre els partits fins al març- i 1,6 milions a Cuatro -que se n'ha encarregat els últims dos mesos-. Amb tot, les cadenes fan una valoració positiva d'aquests resultats, que milloren els seus índexs habituals: Marca TV, que sol tancar els mesos poc per sobre de l'1% de share a l'Estat, va fer un 4,8% de mitjana amb els partits de Lliga, mentre que Cuatro, amb un 5,6% a l'abril i un 5,8% al maig, ha obtingut un 8,5% de quota de pantalla gràcies al futbol.

Menys Champions, més públic

Pel que fa a la Lliga de Campions, l'oferta també va canviar al setembre, ja que TV3 i La 1 van passar a compartir un únic partit per jornada -fins llavors cada cadena n'emetia un, en dies diferents-. Això, lògicament, ha fet baixar els resultats de cadascun dels canals, però en canvi el seguiment global dels enfrontaments ha pujat. Tant TV3 com La 1 tenien la temporada passada poc més d'un milió de seguidors i un 33% de quota a Catalunya amb cada partit, i aquest any han baixat a 884.000 i 505.000 respectivament. La suma de les dues xifres, però, dóna un total d'1.389.000 espectadors que van seguir de mitjana cada matx, amb un 42,7% de share .

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF