CREACIÓ PUBLICITÀRIA
Mèdia 09/06/2013

Quan una gran idea no és suficient

El club europeu de publicitaris premia una campanya per la integració de persones amb síndrome de Down

Albert Castellví Roca
3 min

Barcelona" Great is not good enough ", és a dir, "Fantàstic no és prou bo". Amb aquest sorprenent i provocatiu lema, l'Art Directors Club of Europe (ADCE), que agrupa associacions de professionals del disseny gràfic i la publicitat de vint països europeus, va celebrar divendres i ahir la seva trobada anual a Barcelona, on l'entitat té la seu d'ençà que es va fundar, fa 22 anys. Un dels objectius principals d'aquesta cita va ser el lliurament dels premis de l'organització, que tenen la particularitat que les més de 600 campanyes candidates ja havien d'haver estat guardonades prèviament als seus respectius països -en el cas d'Espanya, havien d'haver rebut un premi Laus o un reconeixement del Club de Creatius-. Per aquest motiu, els premis es converteixen en una espècie de Champions League de la publicitat i el disseny gràfic.

El principal guardó de la jornada, el Grand Prix de l'ADCE, va recaure en una campanya de Saatchi & Saatchi per a l'entitat italiana CoorDown amb motiu del Dia Internacional de la Síndrome de Down (el 21 de maig) de l'any passat. La idea bàsica del projecte era convertir les persones amb aquesta discapacitat en les veritables protagonistes del dia i, per això, de manera puntual, es van substituir els protagonistes de diversos anuncis televisius i de premsa per persones amb síndrome de Down, que imitaven els actors originals. Segons els responsables de la campanya, això va motivar que durant la setmana següent a aquesta acció, el nombre d'empreses que es van adreçar a CoorDown per contractar persones amb síndrome de Down es multipliqués per set.

A banda d'aquest guardó, també es van reconèixer els millors projectes creatius europeus en sis categories diferents: ràdio i televisió, paper, digital, disseny, nous mitjans i esdeveniments, i innovació. Precisament, en aquesta última categoria, que s'estrenava en aquesta edició i que segons el president de l'ADCE, Amir Kassaei, era especialment important, ja que un dels fonaments de la creativitat és la innovació, cap projecte es va endur l'or i només es van atorgar tres plates. Els membres del jurat van admetre que havien posat el llistó molt amunt, però que cap de les campanyes candidates no arribava a assolir l'objectiu de "motivar la gent a canviar el seu comportament o la manera de pensar".

Aquesta gran exigència, que enllaçava perfectament amb el lema de les jornades, va planar, de fet, durant tota la conferència d'entrega de premis, celebrada al Mercat de les Flors, durant la qual els membres del jurat van exposar els motius que els havien dut a guardonar uns treballs i no uns altres, o a atorgar a uns l'or i a d'altres la plata.

L'acte d'ahir també va servir per reconèixer la tasca dels joves creatius i, de fet, l'ADCE va obrir la possibilitat de formar part del jurat a la persona que presentés la millor idea per arribar fins a Barcelona imaginant que no disposés de diners. El guanyador va ser un noi ucraïnès que, a través de les xarxes socials, va oferir-se a portar a compatriotes seus el record de la capital catalana que li demanessin, a canvi d'una petita aportació econòmica.

Els guanyadors, exposats

La cinquantena llarga de projectes creatius premiats ahir -ja fos amb un or, una plata o una menció- seran exposats en quatre galeries d'art barcelonines entre el 27 de juny i el 13 de juliol. La Galeria Jordi Barnadas, Àmbit Galeria d'Art, Victor Lope Arte Contemporaneo i N2 Galería acolliran les campanyes guardonades en una iniciativa que es durà a terme per primera vegada aquest any i que s'emmarcarà dins del festival de disseny FADfest.

stats