Publicitat
Publicitat

MITJANS PÚBLICS

Un any de la nova RTVE, en deu polèmiques

La gestió de Leopoldo González-Echenique durant els seus primers 12 mesos suma a les nombroses queixes pels continguts l'enfonsament de l'audiència

Ahir va fer un any que Leopoldo González-Echenique va arribar a la presidència de TVE fruit de la victòria del PP a les eleccions generals. Han estat dotze mesos farcits de polèmiques agreujats pel declivi de la cadena en termes d'audiència. Aquests són els deu principals fronts que s'han obert durant la seva gestió aquest any.

La deriva conservadora dels 'Telediarios'

A mitjans de maig, amb pocs dies de diferència, dues peces del Telediario van fer alçar les celles de molts espectadors. En una, els presentadors s'emparaven en un genèric "segons els psicòlegs" per dir que resar podia mitigar l'aflicció d'estar a l'atur. El Col·legi de Psicòlegs va desmentir que el col·lectiu tingui cap pronunciament respecte de la qüestió. La segona peça polèmica va ser un reportatge sobre com les adolescents vestien "roba provocativa" i com es podia evitar. El president de l'ens va negar que hi hagués ordres de practicar una deriva reaccionària a TVE: "No hi va haver criteri conservador", va declarar. "Aquí no adoctrinem ni hi ha directrius des de dalt". I va recordar que el 73% de la població espanyola es declara catòlica.

'Informe Semanal', un cúmul de polèmiques

Aquest programa veterà de La 1 ha passat un 40è aniversari amarg. L'audiència ha baixat i les queixes s'acumulen. Alguns casos: el reportatge sobre els escraches , amb 14 de les 17 opinions recollides clarament en contra d'aquesta pràctica, una peça sobre Esperanza Aguirre que va ser qualificada de panegíric o el cas Bárcenas.

I, per a més inri, una guerra oberta en el si de l'equip. El realitzador Carlos Alonso va negar-se a firmar alguns dels reportatges. Més de 250 treballadors van firmar una carta en suport seu i el Consell d'Informatius va carregar contra la direcció en un comunicat. Jenaro Castro, l'actual director, va negar "intromissions o coaccions en la tasca informativa dels professionals del programa".

La manifestació de la Diada, discriminada

La direcció de RTVE va relegar la notícia de la manifestació de la Diada al minut 20 del Telediario del vespre, com a cinquena notícia de l'escaleta. "És un error de valoració des del punt de vista de l'edició que assumim i reconeixem", va admetre el director de comunicació, Alfonso Nasarre, tot i que va qualificar la informació "d'impecable", ja que no es va amagar cap dada rellevant. El consell d'informatius de TVE, però, va assegurar que la decisió havia tingut l'ànim "d'amagar la magnitud" de la marxa. La secció catalana d'UGT a RTVE també va denunciar el cas, que va titllar de "vergonyós".

El cessament d'Ana Pastor, un "escàndol"

El nou cap d'informatius, Julio Somoano, destitueix Ana Pastor, responsable de Los desayunos de TVE , que s'havia convertit en una insígnia de la casa gràcies a les seves entrevistes vibrants i incisives. El cas va ser interpretat com una purga política. "Em destitueixen per fer periodisme. No m'han ofert res en concret", explicaria després la periodista. Diaris internacionals com The Guardian , Libération , Le Figaro i el Financial Times es van fer ressò del cas. Le Monde va titular "Escàndol a la televisió pública espanyola".

La 1, una audiència en caiguda lliure

Quan Echenique va arribar al càrrec, La 1 tenia una audiència mitjana, comptant els dotze mesos anteriors, del 13,6%. Durant sis dels dotze mesos de l'exercici, va ser líder. Un any més tard, la cadena s'ha desplomat fins al 10,9% i ja és tercera habitual, en l'àmbit espanyol, al darrere de Telecinco i Antena 3. O quarta a Catalunya, per l'efecte de TV3. La cadena ha pagat car l'ofec econòmic que pateix, que ha impedit l'estrena d'algunes de les sèries que tenia contractades. El serial Amar en tiempos revueltos , per exemple, ha acabat mudant-se a Antena 3 (amb el nom d'Amar es para siempre ).

Un dèficit de 113 milions d'euros

RTVE va tancar el 2012 amb un dèficit de 113 milions d'euros, que empitjora, i molt, els 29 milions de pèrdues del 2011. Si fos una televisió autonòmica (que, per llei, els números vermells d'un any s'incorporen automàticament a l'exercici posterior) hauria de prendre mesures dràstiques o encarar-se al tancament. Echenique va aprofitar la presentació de les dades per constatar que el model de finançament no funciona. I va apuntar directament al retorn de la publicitat a La 1, una possibilitat contra la qual les televisions privades s'han mobilitzat. A ulls del president, el model de finançament actual, impulsat per Zapatero, "no té estabilitat ni permanència".

Etiquetes ideològiques als periodistes

La sotsdirectora d'informatius de TVE va enviar per error al Consell d'Informatius un correu electrònic en què etiquetava ideològicament els periodistes de la casa. A alguns, els titllava de "comando Rubalcaba" i equiparava les seves pràctiques a l'Stasi. Echenique va haver de comparèixer al Congrés i va negar que hi hagués llistes negres. L'e-mail el volia enviar a una consellera del PP. Echenique va dir que era "estrictament personal". Cecilia Gómez, l'autora de l'escrit, va presentar la dimissió, que va ser acceptada.

Nomenaments polèmics a RTVE

L'ascens al càrrec de coordinadora d'una operadora de so de l'ens públic que era la dona del director d'informatius de TVE, Julio Somoano, va ser un cas que Echenique va haver de defensar al Congrés, a instàncies d'una queixa d'IU. I el fitxatge com a tertuliana d'Edurne Uriarte (que havia col·laborat ja en mitjans com la Cope i Abc ), la dona del ministre José Ignacio Wert, també va aixecar polseguera.

L'audiència de RNE també es desploma

El locutor Juan Ramon Lucas va ser despatxat en favor de Manolo HH, tot i que els seus resultats d'audiència l'avalaven. El relleu ha comportat a la ràdio pública un preu important en oients. El programa és ja el quart del dial, amb un 35,2% menys d'audiència en només un any de diferència. El conjunt de RNE cau un 31,6% també en només un any i es queda en 1.267.000 oients, gairebé mig milió menys que els que tenia l'abril del 2012.

Polèmica cancel·lació del programa 'Carne cruda'

Una de les primeres decisions del recent nomenat director de RNE, Tomás Fernando Flores, va ser suprimir el programa Carne cruda , de Javier Gallego, un dels més crítics amb el govern de la graella de Radio 3. "El programa és molt car [...] i el to sensacionalista que li ha donat els últims mesos no condueix a res, ni hi cap a Radio 3 ni es correspon amb el rigor necessari en una emissora pública. Quasi diria que ni en una emissora de ràdio", va explicar el directiu en una entrevista a l'edició digital d' El Mundo . El programa va rebre un Ondas mesos més tard, quan ja havia caigut de la graella, en un gest que va ser interpretat com un reconeixement pòstum a un espai de crítica.