Mèdia 22/08/2013

Internet.org o com fer arribar la xarxa a tota la humanitat

Facebook lidera un projecte al qual s'han sumat sis grans empreses tecnològiques

Albert Castellví Roca
3 min

BarcelonaAl món hi ha més de 7.000 milions de persones, però només 2.700 milions tenen accés a internet. Aquesta xifra creix a un ritme del 9% anual, un percentatge que, segons Facebook, és "sorprenentment" baix, tenint en compte que encara estem en una fase molt inicial del desenvolupament de la xarxa. Però l'empresa de Mark Zuckerberg considera que "tothom mereix estar connectat", ja que "la connectivitat és un dret humà". Per això s'ha proposat un repte molt ambiciós però que es veu capaç d'assumir: fer accessible internet a tota la població mundial. O, en paraules de la companyia, "connectar els pròxims 5.000 milions de persones".

Facebook, però, és conscient que no podrà aconseguir aquest objectiu tota sola, i per aquest motiu s'ha aliat amb sis grans empreses tecnològiques -Samsung, Ericsson, Qualcomm, Nokia, Opera i MediaTek- per crear la plataforma Internet.org, que ahir es va presentar amb la posada en marxa de la seva web. La iniciativa espera comptar també amb el suport d'ONGs, acadèmics i experts, i instarà les empreses de telefonia a sumar-s'hi amb "un paper destacat".

La idea de base de Facebook és que la connectivitat global és "un dels reptes més grans" de la generació actual, i assegura que si vol aconseguir-ho no és tant per motius econòmics com per una qüestió de justícia social: "La injusta realitat econòmica és que els que ja són a Facebook tenen molts més diners que tota la resta del món junta, o sigui que per a nosaltres el fet de servir els pròxims milers de milions de persones podria no ser rendible durant molt de temps, si és que mai ho arriba a ser. Però creiem que tothom té dret a estar connectat", sentencia la companyia en el dossier de presentació del projecte.

De fet, afegeix, la connexió a la xarxa és la base de l'economia del coneixement, que permet oferir "millors idees, productes i serveis" i millorar la qualitat de vida de tothom. Per això, segons Facebook, "el fet que tothom estigui connectat no només millorarà milers de milions de vides, sinó també la nostra pròpia, en la mesura que ens beneficiem de les idees i la productivitat que ells aportin al món".

Tres àmbits d'actuació

Amb tot, Internet.org no neix carregat només de bones paraules, sinó que vol trobar una fórmula que permeti estendre l'accés a la xarxa d'una manera que també beneficiï les empreses del sector. Facebook identifica tres camps bàsics en què considera que encara hi ha molt marge de maniobra i que són fonamentals per arribar a l'objectiu marcat.

En primer lloc, cal rebaixar el preu de l'accés a internet -i també dels terminals mòbils-, per tal que sigui assequible per a tota la població mundial. Per aconseguir-ho i que alhora les tarifes continuïn sent rendibles per als operadors, Facebook creu que caldria dividir per 100 els costos de la transmissió de dades. Això serà factible, en opinió de la xarxa social, si s'exploren les vies que proposa, algunes de les quals ja funcionen en altres àmbits, com l'Open Compute Project, a través del qual diverses empreses comparteixen dissenys de centres de dades.

La segona via d'actuació ha de ser la reducció dràstica del trànsit de dades a través de la xarxa, imprescindible per cobrir les demandes d'un nombre creixent d'usuaris. Això implicaria que les aplicacions requerissin un volum de dades molt inferior per funcionar, però segons Facebook amb la tecnologia actual la majoria d' apps es podrien comprimir i ocupar fins a un 80% menys d'espai sense que suposés una pèrdua de qualitat. Alhora, aquesta compressió de la informació beneficiaria els usuaris que tinguin contractada una tarifa de dades, ja que pel mateix preu podrien accedir a molts més continguts.

Per acabar, també caldria que les empreses estiguessin disposades a canviar els seus models de negoci i permetessin per exemple que alguns serveis bàsics d'internet -xats, xarxes socials, cercadors o la Wikipedia, cita com a exemples Facebook- es puguin oferir de manera gratuïta.

Si s'aconsegueix tot això -en un termini que no s'explicita, tot i que el projecte de Facebook parla en alguns moments d'entre 5 i 10 anys- el resultat serà "bo per a la gent", que podrà accedir a internet a un preu "assequible"; bo per als operadors de telefonia, els fabricants de mòbils i els serveis d'internet, que guanyaran clients, i "bo per al món", perquè "tothom es beneficiarà de l'increment de coneixement" que resultarà del fet que més gent estigui connectada a internet.

stats