Publicitat
Publicitat

NOU PROGRAMA

Informació sense opinió amb Ana Pastor

La Sexta estrena avui 'El objetivo', que pretén verificar els fets a partir de l'anàlisi de dades

El comiat de Salvados no deixarà La Sexta òrfena de periodisme els diumenges a la nit. La cadena obre aquest vespre (21.30) una nova finestra a la informació de la mà d'Ana Pastor, que es posarà al capdavant d' El objetivo , un format que el director de continguts d'Atresmedia, Carlos Fernández, defineix com a "innovador", i que segons el cap de programes de La Sexta, Mario López, "sorprendrà". De fet, com es va encarregar de remarcar la presentadora, El objetivo "porta per primer cop a Espanya una filosofia, una manera de fer periodisme anomenada Fact-Check", un model força habitual especialment en el món anglosaxó. Segons un comunicat de la cadena, el format "seguirà l'estela de mitjans internacionals" com el diari nord-americà The Washington Post , la revista alemanya Der Spiegel , la cadena informativa CNN i el Channel 4 britànic.

La idea fonamental del Fact-Check consisteix a "determinar qui diu la veritat i qui menteix, demostrant-ho només a través de les dades", diu La Sexta. I aquesta serà justament la base d' El objetivo . En contra de la tendència cada vegada més generalitzada d'obrir nous espais de tertúlia -La Sexta, sense anar més lluny, en té dos: Al rojo vivo als matins i La Sexta noche els dissabtes al vespre-, el nou programa prescindirà completament d'aquest gènere i deixarà de banda l'opinió. La intenció, diu la cadena, és "explicar les coses de la manera més objectiva possible, oferint a l'espectador només els fets perquè sigui ell qui es formi la seva pròpia opinió". "Moltes vegades sentim els polítics amb dues versions i no sabem amb quina quedar-nos. La nostra aposta és oferir dades a la gent i que siguin els espectadors els que en treguin les conclusions", diu Pastor.

Sense orientació política

Amb aquest mateix objectiu de no condicionar el punt de vista de l'audiència, el programa vol fer un esforç per evitar caure en biaixos ideològics. La presentadora és conscient que La Sexta "té la seva línia editorial", però assegura que una de les condicions que ha posat als responsables del canal és que El objetivo pugui "néixer sense ideologia" i convertir-se en una "petita illa" sense "marca política". Pastor admet que aquesta voluntat d'objectivitat absoluta "sona molt utòpica", però afegeix: "Crec molt en aquest tipus de periodisme i val la pena intentar arribar-hi".

En aquest sentit, explica que la mateixa composició de l'equip ja està dissenyada amb aquest objectiu: "Hi ha gent de Los desayunos , de La Sexta, del diari El Mundo , d'Intereconomía, de Telemadrid... És un equip que planteja els temes des de diverses òptiques però que deixa les ideologies a casa".

El objetivo no tindrà una estructura tancada, sinó que pretén anar "evolucionant" i adaptar-se cada setmana al tipus de continguts que requereixi l'actualitat. Només hi haurà una secció fixa, que es dirà Poder ciudadano i de la qual es farà càrrec David Cabo -el creador de la Fundació Civio, que treballa per "fomentar la cultura de la transparència i l'accés a la informació pública"-, considerat, segons el programa, "un dels màxims experts en transparència" de l'Estat. En aquest espai, Cabo "seguirà el rastre del diner públic" per saber en quins sous i contractes es gasta.

A banda d'això, sovint l'espai inclourà entrevistes a protagonistes de l'actualitat, i comptarà amb la presència d'especialistes en les matèries tractades que "aportaran informació tècnica i contextualitzaran" els temes. A més, El objetivo també potenciarà la participació dels espectadors, que podran fer arribar les seves preguntes al programa per saber si determinades informacions són certes o no.

El nou format de La Sexta abordarà també temes internacionals, tot i que per norma general se centrarà en l'actualitat espanyola. Avui, per començar, el gran protagonista serà l'expresident del govern espanyol José María Aznar, arran de la seva reaparició televisiva la setmana passada a Antena 3.

Sense la pressió de l'audiència

Tot i que El objetivo ocuparà la franja que fins ara pertanyia a Salvados , La Sexta no pretén que assoleixi, almenys de moment, els mateixos resultats que el programa de Jordi Évole. "Independentment de l'audiència que obtingui, ella ens aporta aire fresc", assegura Mario López en referència a Pastor. Per ell, la simple arribada de la periodista a la cadena ja és un "valor" en ell mateix, gràcies al "reconeixement" que té tant a Espanya com a l'exterior. En aquest sentit, López assenyala que la majoria dels programes de la cadena "s'associen a una cara", com és el cas d'Évole amb Salvados , el Gran Wyoming amb El intermedio i Alberto Chicote amb Pesadilla en la cocina , i en aquest cas La Sexta busca aconseguir el mateix efecte, fins al punt que el nom complet del programa és El objetivo de Ana Pastor .

Aquest espai serà el primer de la periodista en la seva nova etapa al grup Atresmedia, pel qual va fitxar a l'abril, nou mesos després de ser acomiadada de Televisió Espanyola, on havia treballat els últims sis anys i on, des del 2009, presentava l'informatiu matinal Los desayunos de TVE . Pastor combinarà la presentació i la direcció d'aquest nou programa amb les entrevistes que fa per a la CNN des del setembre.