Publicitat
Publicitat

WASHINGTON DIRECTE

La pantalla tàctil és el missatge

AvençAvui falten sis mesos perquè els nord-americans triïn entre Obama i Romney. Si la campanya electoral del 2008 va ser la primera en què internet va difondre missatges i va recaptar fons a gran escala, la del 2012 ha traslladat la batalla de les idees a Twitter i a Facebook, i el comandant en cap exerceix de piulador en cap

Abans-d'ahir, a Virgínia, Obama va utilitzar un llenguatge nou en el discurs: com si fos el teloner de l'acte i no l'estrella, va demanar als assistents que utilitzessin una etiqueta de Twitter per fer-la trending topic . El president es va envoltar d'estudiants per demanar-los que pressionessin els republicans perquè mantinguin baixos els tipus d'interès dels préstecs federals per a les matrícules universitàries. "Veig molts mòbils per aquí i tota mena d'aparells. Vull que envieu un missatge al Congrés: "No dobleu el meu tipus d'interès". Hauríeu de trucar-los, enviar-los correus, escriure'ls a Facebook o fer-los un tuit. Ensenyeu als vostres pares com es piula. I useu l'etiqueta dontdoublemyrate . Ho vaig demanar a uns estudiants de Carolina del Nord i d'Iowa la setmana passada i van aconseguir fer-ho trending topic mundial". La conclusió de l'equip de reelecció és clara: cal esprémer el potencial prescriptor del president per mobilitzar els joves, que el 2008 van ser decisius, anant-los a trobar allà on viuen, a les xarxes socials. Un president modern parlant d'una tecnologia que sap fer servir, no com els pares dels seus votants. McLuhan una altra vegada: el mitjà torna a ser el missatge.

El mateix dia es publicaven les dades de l'atur de l'abril: 8,1%. Entre els joves de 16 a 19 anys és del 25%. La desocupació va baixant massa lentament. Quan més de dotze milions de nord-americans són encara a l'atur, un president té motius per sentir amenaçada la seva reelecció. La defensa d'Obama per Twitter va ser enviar als seus quinze milions de seguidors una gràfica que explica en una sola mirada que la crisi va ser una herència dramàtica de Bush, que Obama ha parat el cop i que ja fa 26 mesos que el mercat de treball millora. La Casa Blanca està còmoda amb la rapidíssima transformació dels canals amb què rebem les notícies i amb l'evidència que Twitter és la nova plaça pública.

En l'últim informe del Pew Research L'estat dels mitjans informatius 2012, s'afirma que el 44% dels adults nord-americans tenen smartphone . El 18% tenen una tauleta, i aquesta xifra s'ha doblat entre el setembre de l'any passat i aquest gener, de manera que a l'estiu un 25% dels adults nord-americans tindran una tauleta electrònica.

Més consum d'informació

Gràcies a les pantalles tàctils, la gent visita diaris, ràdios o televisions molt més que en els seus ordinadors, probablement per la facilitat d'haver-n'hi prou de tocar un logo. I encara més: la gent llegeix més articles i més llargs en mòbils que en ordinadors, en part perquè hi ha un consum vinculat a les esperes, als viatges diaris o als aeroports. Això, segons Pew Research, retornaria al lector de tauleta una actitud reposada semblant a la del lector de diari imprès, i no pas el frenètic salt de plana a plana de l'ordinador.

La tauleta dóna noves hores de consum d'informació, gràcies al fenomen de la doble pantalla: veure la tele i llegir el diari electrònic alhora. L'objectiu d'Obama és aparèixer a les dues pantalles simultàniament i recollir dades i comentaris de la gent, per afinar el lloc, el moment i el to en enviar un missatge.

Pew Research observa un pic de consum de notícies a partir de les onze de la nit: si en l'era del diari imprès la gent es ficava al llit i llegia l'exemplar del dia que s'acabava, ara, abans d'anar a dormir, llegeix el diari electrònic de l'endemà i les últimes piulades del dia, i sense les presses del matí. Un moment de calma per anar madurant el vot. És probable que Obama hi aparegui per desitjar feliços somnis.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2016

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT