Publicitat
Publicitat

PROTESTES A LA XINA

Els periodistes denuncien el control editorial i reclamen obertura per als mitjans

Un influent diari xinès, en vaga contra la censura

La confusió que es viu en un dels diaris de més tirada del país ha plantejat un primer repte inesperat per al nou líder xinès, Xi Jinping, confrontat a una demanda popular creixent de voluntat de canvi, fins ara reprimida, i també als desitjos de control als quals s'aferra el Partit Comunista.

Els disturbis a l'influent rotatiu Diari del Sud , que s'edita en xinès des de la ciutat de Canton, van començar el cap de setmana, quan els censors van voler rebaixar el to d'un editorial sobre els desitjos per al nou any. Els periodistes i molts seguidors del diari -inclosos els estudiants de la Universitat Sun Yat-sen de la mateixa ciutat- van decidir publicar diverses cartes obertes per expressar la seva indignació pels intents de censura. "El silenci complaent que hem mantingut fins ara no ens ha portat més llibertat -deien els estudiants en una petició pública diumenge-, més aviat al contrari: ens ha portat una intrusió desmesurada per part del poder i una limitació dels nostres drets".

Diumenge a la nit, les protestes s'havien convertit ja en un autèntic cos a cos en temps real a la blogosfera -en una espiral molt remarcable per a un país on les protestes de qualsevol tipus estan molt controlades i on els mitjans són ben conscients dels límits del debat permissibles.

Alguns periodistes del diari es van declarar en vaga i els editors -lleials al govern- van decidir tancar i aconseguir el control dels blogs del diari. Segons una declaració firmada pel 90% de la plantilla del rotatiu, el contingut que hi ha publicat en aquests moments als blogs no és autèntic.

Centenars de persones es van congregar ahir davant la seu del diari a Canton per mostrar el seu suport als periodistes que continuaven de vaga, i algunes celebritats de la Xina també s'hi van solidaritzar per internet. "Espero que arribi la nostra primavera en aquest dur hivern", deia metafòricament l'actriu Yao Chen als seus 19 milions de seguidors. Els manifestants portaven pancartes contra la censura. Reclamaven llibertat i exigien la destitució del cap de la propaganda oficial a la província de Guandong, a qui culpen d'haver imposat els canvis en l'editorial de Cap d'Any que van desencadenar la protesta.

Clamor per més reformes

Alguns analistes polítics creuen que el conflicte forçarà el govern central, liderat pel nou cap del partit, Xi Jinping, a posicionar-se sobre una possible obertura als mitjans. Per al seu primer viatge fora de Pequín, Xi va escollir, precisament, la província de Guandong per lloar les polítiques d'obertura econòmica que hi va posar en marxa el seu predecessor, Deng Xiaoping. De fet, bona part d'aquest clamor en favor de més reformes ha estat propiciat per les esperances que el nomenament de Xi Jinping ha despertat. Fins ara, el nou líder s'ha guanyat elogis per haver ordenat als quadres del partit retallar la pompa i posar en marxa una campanya de lluita contra la corrupció.

Més enllà de les protestes al Diari del Sud , els editors d'una altra publicació històrica, Yanhuang Chunqiu, van publicar la setmana passada un gran reportatge de portada en què defensaven que la Constitució actual dóna prou marge per engegar més reformes polítiques i que el fracàs del Partit Comunista per dur-les a terme és el motiu principal d'aquesta inestabilitat política.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 15/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF