Publicitat
Publicitat

ESPÈCIE PROTEGIDA

La desafecció futbolística

Molt sovint el llenguatge del futbol s'utilitza per descriure la realitat. Segur que jo també ho faig, però em sembla empobridor. En canvi, cada cop és més pertinent aprofitar alguns dels conceptes que expliquen aquest canvi d'època en què ens trobem per entendre el que està passant en el món del futbol. De la bombolla ja n'hem parlat força i ho haurem de continuar fent. Però en el futbol, com en la política, observo una creixent desafecció.

Diego Simeone, l'entrenador del tercer en discòrdia, ja ha declarat que és impossible que el seu equip guanyi la Lliga. A mitjans d'agost. El mateix pensen (i, el que és pitjor, diuen) els altres disset entrenadors. Caparrós va declarar que ja havia "passat pel dentista" i que ara els hi tocava als altres. A alguns culers això els fa molta gràcia, se'n senten orgullosos. El mateix orgull que el motorista inconscient que va amb una 500 sent quan avança un ciclista. Però tant al culer lúcid com al motorista lúcid (que crec que són majoria) no els emociona gens aquesta proesa.

El Barça i el Madrid han dominat sempre. Però ho feien competint, patint, perdent molts partits. I algun dels altres equips (els bascos, l'Atlètic, els sevillans, el València) tenien il·lusió per guanyar la Lliga. I la guanyaven. Fins i tot l'Espanyol ha competit per guanyar-la. I jo ho he viscut.

Ara la competició ha mort. I els aficionats ens ho mirem amb impotència. Als responsables de canviar-ho els falta voluntat o intel·ligència per fer-ho. Sovint les dues coses. Com passa amb la política, la suma de la manca de projecte i de la possibilitat real d'incidir per canviar les coses genera desafecció. I com en la política, cal un canvi de paradigma que només és possible si es fa des de baix. Encara no tenim un discurs ben elaborat, però podem actuar (fer vaga d'espectadors d'algun partit important televisat, regalar tots els punts al Barça i al Reial Madrid...). Cal començar a expressar la nostra indignació: el futbol necessita el seu 15-M.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 24/09/2017

Consultar aquesta edició en PDF