Publicitat
Publicitat

L'Àsia, la terra promesa per fer caixa

El Barça aterra a Bangkok per potenciar un mercat on el Manchester United dicta la llei

El primer equip del Barça va iniciar ahir la segona part de la seva gira d'estiu. Després de visitar Palestina i Israel, l'equip entrenat per Tata Martino va aterrar a Bangkok (Tailàndia), on dimecres jugarà un partit contra la selecció del país. Els jugadors ja van entrenar-se ahir a la capital tailandesa, on està previst que s'entrenin altre cop dimarts.

El Barça va aterrar-hi sense el president Sandro Rosell. Tal com estava previst, després de dos dies en què el vessant institucional ha estat el més rellevant, amb trobades amb les màximes institucions israelianes i palestines, el president va tornar cap a Barcelona acompanyat també del vicepresident Javier Faus. La segona part de la gira, de fet, és important no tant per l'aspecte institucional com per l'econòmic, sempre amb la part esportiva en un discret segon pla quan es parla de gires per altres continents.

El mercat asiàtic ja fa anys que s'ha convertit en la terra promesa per als grans clubs europeus, i el Barça ha jugat en diverses ocasions en diferents escenaris asiàtics per intentar beneficiar-se d'aquest potencial. L'equip, però, aterra en un continent entregat en cos i ànima als principals clubs anglesos, que han treballat des de fa més temps aquest mercat amb grans resultats, i que s'han beneficiat d'una llengua més internacional i de l'organització d'una competició moderna com és la Premier League. Segons un estudi encarregat ara fa un any pel Manchester United a l'empresa Weber Shandwick, el club d'Old Trafford tindria uns 659 milions de persones que es declaren aficionats de l'equip, i el 50% d'aquestes persones viuen a l'Àsia -uns 325 milions-. L'estudi, fet gràcies a 34.000 enquestes a persones residents en 39 estats diferents, demostrava també que més enllà de la Xina i el Japó, els estats més visitats pel Barça en terres asiàtiques, la major part d'aficionats de clubs europeus els trobem en països amb economies emergents com Indonèsia, Tailàndia i el Vietnam. L'estudi també demostrava que clubs com el Chelsea, l'Arsenal i el Liverpool gairebé tenen tants aficionats asiàtics com el Barça, un club que tindria uns 300 milions d'aficionats. És a dir, entre el 50% i el 60% dels fans declarats de molts d'aquests clubs viuen a l'Àsia. Ara, no tots consumeixen productes que beneficien directament l'econòmica d'aquestes entitats.

L'arribada del Barça a Bangkok té lloc després d'un estiu en què gairebé tots els grans clubs anglesos, com el United, el Liverpool i l'Arsenal, han fet gires amb més partits a l'agenda que el Barça per l'Àsia. El club blaugrana ja fa temps que treballa per intentar seguir els camins oberts pel United, el club líder en aquesta àrea, i aquest any s'ha aprovat obrir una oficina comercial fixa a Hong Kong. L'encarregat del màrqueting a l'Àsia, Xavi Asensi, un jove empresari que va residir molts anys a la Xina i a qui van fitxar per canviar la manera de treballar del club en aquest sector, liderarà un equip que intentarà aconseguir patrocinadors locals, és a dir, marques per associar-se només en determinats estats. El club ja disposa d'acords comercials similars amb la marca de cervesa tailandesa Chang Beer, així com amb Nokia (Índia) i Head & Shoulders i Indosat (Indonèsia).

L'exemple del United

Aquesta aposta per obrir una oficina fixa a Hong Kong és un intent per seguir l'exemple del United, que va fer el mateix el 2012. L'encarregat de treballar al mercat asiàtic del United, Jamie Reigle, va recordar en una conferència: "Al Facebook tenim el triple de fans indonesis que d'anglesos. La major part de la gent que ens segueix quan juguem és de l'Àsia. Aquest mercat és clau de cara al nostre futur". Ara la clau no és esperar vendre samarretes, sinó tancar acords amb empreses que vulguin associar la seva imatge amb la d'un club popular. "Busquem patrocinadors i acords de màrqueting", afegia Reigle, responsable de negociar les més de 200 llicències comercials que el United té amb marques asiàtiques per permetre que utilitzin el seu escut. El resultat han estat uns beneficis d'uns cinc milions d'euros en aquest tipus de contractes. "Busquem associar-nos amb altres companyies per oferir contingut exclusiu als nostres clients asiàtics" i arribar als consumidors de la classe mitjana emergent en estats com Indonèsia, on el Manchester United ja disposa de les seves patates fregides, telefonia mòbil o xampú oficial. A més, el United treu beneficis de la seva televisió oficial, que arriba a 54 estats malgrat que no pot oferir partits en directe.

Endarrerit respecte al United, el Barça avança i durant aquests dies ha obert una nova escola de futbol a Singapur i una botiga online en japonès. Petits passos en un mercat gegant que de moment només el club d'Old Trafford ha aconseguit dominar amb encert.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 17/09/2017

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT