16/11/2016

Mercedes Milà: no m’has convenZut!

2 min

La periodista Mercedes Milá ha estrenat un programa de llibres a Mediaset. L’espai ha anat a parar a BeMad, un canal residual del grup perquè amb la cultura no sap ni què fer-ne. Milá ha convertit la llibreria +Bernat de Barcelona, de la qual ella és sòcia, en un plató improvisat. Qualsevol estratègia publicitària és noble si es tracta de salvar i millorar el rendiment d’una llibreria. Així doncs, la Milá, després de quinze edicions al capdavant de Gran Hermano, la que ens va prometre un experiment sociològic televisiu i ha acabat promovent la tele més buida, generadora de personatges tòxics que viuen del conflicte inútil per acabar abandonats en alguna discoteca de polígon, la presentadora que ha invertit hores de tele barallant-se amb individus dotats de la intel·ligència d’un ésser invertebrat... ara s’ha passat al bàndol de la nutrició literària com a essència de l’ànima a través de la televisió. Mai és tard i celebrem que, finalment, pugui debatre sobre Tolstoi i no sobre l’ edredoning.

ConvénZeme, con Z de Zweig és un format senzill que té ritme. El títol amb falta d’ortografia inclosa s’ha venut com un homenatge a l’autor preferit de Mercedes Milá, tot i que el motiu real és que el nom ja estava registrat per un altre programa. A ConvénZeme, persones anònimes amb la lectura com a passió comuna recomanen als espectadors un llibre que els ha agradat i en critiquen un altre que els ha decebut mentre conversen amb ella. El fet de carregar-se llibres com El petit príncep o Rayuela de Cortázar és innovador perquè normalment els programes culturals són sempre prudents i respectuosos amb la producció literària i les editorials. El segell de Mediaset es fa notar en aspectes molt concrets. Per exemple, l’aparició de sor Lucía Caram (la monja oficial de Telecinco que ens trobem fins a la sopa) com a prescriptora de llibres. I també en una certa necessitat d’abordar problemes personals dels recomanadors anònims -com malalties o conflictes familiars- que justificarien la lectura de determinades obres.

Mercedes Milá explicava a l’inici del programa que ConvénZeme funcionava amb la mateixa filosofia amb què ens recomanem llibres els uns als altres: “La mejor manera de leer un libro es que alguien en quien confías te haya dicho «No te lo pierdas» ”. Però en canvi, mires ConvénZeme sense que t’agafin ganes de llegir-ne cap dels que han anunciat. Justament per això mateix que diu ella: perquè no tens un vincle de confiança amb els prescriptors que van apareixent ni transmeten cap autoritat en la matèria. Amb tot, celebrem el nou aterratge televisiu de Mercedes Milá. Gràcies a Mediaset i a tota la porqueria televisiva que ha generat, avui dia fer un programa de llibres sí que és un autèntic experiment sociològic. Amb ConvénZeme li desitgem la mateixa sort que la que ha tingut amb Gran Hermano.

stats