Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

L'obsessió per la dada

Aquest diumenge El objetivo de La Sexta va perdre audiència. A Espanya hi va haver quatre-cents cinquanta mil espectadors menys que van decidir no ser alliçonats per Ana Pastor. L'informatiu va tornar amb la periodista un altre cop vestida de vermell, amb una pausa de publicitat i amb lleugeríssims retocs en el contingut. Van anar més per feina en els temes secundaris i les seccions fixes. Dedicar cinc minuts a investigar l'eficàcia de la llei de violència contra la dona li va donar un cert aire de superficialitat. I més tenint en compte que comprovaven el rigor d'una afirmació del mal actor i pitjor diputat Toni Cantó. Va quedar una mica frívol, però Pastor ho va compensar accentuant el gest de gravetat al rostre, que sempre funciona. També van avançar l'emissió d'alguns vídeos que s'allunyen subtilment de la voluntat asèptica i freda del programa. Les musiquetes còmiques i amb missatge entre línies delaten cert posicionament. La secció d' El españolisto no es pot dir que tingui aquesta manca d'ideologia de què li agrada presumir a la periodista.

El plat fort del programa, la presència del ministre d'Economia, Luis de Guindos. Ana Pastor li va fer una entrevista completa i tensionada, tot i que se li van apreciar els trucs que utilitza per posar-se l'espectador a la butxaca. D'entrada (i no només durant l'entrevista) sobreutilitza la paraula ciudadano . " ¿Cómo le explica usted esto al ciudadano? ", li concretava a De Guindos. O " Comprenderá que esto, para el ciudadano medio, al menos a mí, le resulte difícil de interpretar... " Reiterar aquest concepte provoca que l'espectador se senti permanentment interpel·lat i, per tant, es cregui important i valorat. També repeteix molt " nuestra audiencia ", per potenciar un sentiment de vincle i, sobretot, de col·lectivitat. Fer ganyotes de naturalitat i estranyesa mentre pregunta és una altra manera que té la periodista d'exhibir fortalesa respecte al seu convidat. Tot i que ella només vol parlar de dades, emfasitza emocions com la incredulitat, la sorpresa, la complexitat o la incomprensió. Si De Guindos li replicava alguna informació ella contestava, contundent: " Lo digo porque se ha publicado " o " Esto no cuadra, ministro; ya sabe que aquí estamos obsesionados con los datos ". Aquesta ostentació tan repetitiva de la dada semblava al final una paròdia. Tot el que vol guanyar Pastor donant xifres ho perd amb l'autosatisfacció que demostra a l'hora d'exhibir-les.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 22/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF